Berakhir dah

December 17, 2009 at 9:37 am | Posted in Ikhwanul Fifteen, Imtihan, Sekolahku | 3 Comments
Tags: , ,

Alhamdulillah, SPM sudah pun berlalu meninggalkan kami semua. Bermula dengan Bahasa Melayu pada tanggal 18 November lalu, sehinggalah Syariah Islamiah pada 16 Disember, SPM berlalu pergi dari kamus kehidupan kami sambil meninggalkan bunga-bunga kenangan yang sukar kulupakan.

Ada hari yang aku rasa seronok, ada yang kadang-kadang aku mengenang kertas yang telah berlalu itu dalam kesedihan. Hemm, itulah fitrah kehidupan. Allah tak akan ciptakan semuanya senang dan mudah buat hambanya supaya kita semua beringat-ingat.

Kiranya, semalam, 16 Disember merupakan hari terakhir aku menyarung seragam sekolah – tudung biru, baju kurung putih, dan kain biru cerah. Selepas ini, semuanya akan kekal menjadi kenangan terindah dalam hidupku. Buat sahabat-sahabatku, aku takĀ  tahulah bila lagi aku mampu ketemu kalian dalam suasana persekolahan dan peperiksaan lagi. Selamatlah kalian berkelana untuk program eksplorasi.

Buat diriku, ayuh kita sambut Maal Hijrah yang bakal , mendatang ini dengan azam dan semangat yang baru, kerana hakikatnya, Maal Hijrah kali ini turut menyaksikan aku berhijrah ke “alam” yang baru – dari SMI al-Amin ke Darul Quran, JAKIM, InsyaAllah.

Selamat tinggal alam persekolahan yang serba indah dan sarat dengan kenangan. Aku akan mengenang saat-saat ini sebagai salah satu kenangan termanis dalam hayatku.

Ikhwanul 15

Calon SPM 2009 SMIAAG

Hijrah dan SPM

October 6, 2009 at 6:00 pm | Posted in Citra Kehidupan, Ikhwanul Fifteen, Renungan | 3 Comments

Hari demi hari makin berlalu. Ajal dan maut makin mendekati. SPM juga makin menghampiri. Hai diri, janganlah asyik bersenang-senang hati sahaja seandainya tak bersiap sedia lagi untuk berhadapan dengan kedua-dua ini, terutamanya yang pertama tu.

Seminggu dua ini, aku dikejutkan dengan banyak perkara. Pertamanya, perpindahan ustaz Azhan dan ustaz Shahrul. Kedua, result trial. Seterusnya, hal-hal berkaitan Darul Quran yang selalunya memang mengejutkan. Baru nak enjoy dengan cuti PMR, terkejut pula dengan gred A+ dalam SPM.

Us Azhan dengan Us Shahrul

Us Azhan dengan Us Shahrul

Ustaz Azhan mengajarku Ekonomi Asas manakala ustaz Shahrul mengajarku Add Maths. Perpindahan kedua-duanya benar-benar mengejutkan. Teringat semasa perhimpunan tatkala Us Shahrul mengumumkan perpindahan mereka berdua. Ketika itu, aku duduk di barisan hadapan bersama dengan Husna. Waktu Us Shahrul umumkan, aku memandang Husna. Husna pun pandang aku. Memang sedih ah! Aku kata kat Husna, “Jangan la nangis Husna…” Hahaha, hakikatnya sama-sama dah nak nangis dah.

Sedih campur lawak terkenangkan betapa JAHATNYA kami kat Us Shahrul waktu us mula-mula ajar kami Maths dan Add Maths. Tidur dalam kelas, merungut kena salin nota, mengumpat ustaz, dan sebagainya. Hai zaman jahiliyyah dulu… Dalam kami jahat-jahat kat ustaz, lama-lama kami makin rapat dengan ustaz, terhibur dengan lawak-lawak ustaz, terdidik dengan hadis-hadis yang ustaz bacakan, dan lama-kelamaan, kami kagum dengan ustaz! Ingat kata-kata ustaz waktu jaga paper 3 Chemistry trial hari tu. Paper tersebut masanya melewati azan Zohor. Ustaz kata kat kami, “Ha, Zohor dah masuk dah. Kamu tak nak solat ke? Karang mati, tak sempat solat, macam mana?” Kami senyap je. Almaklumlah periksa, mana boleh cakap-cakap. Lepas dah habis paper ustaz pesan, “Jangan lupa solat Zohor…” Moga ustaz terus berjaya menjadi usahawan muslim berjaya.

Dulu waktu form 4, aku memang seram teramat dengan Us Azhan. Entah, tengok muka ustaz pun seram semacam. Nak ambil exam Perdagangan/Ekon dengan ustaz pun takut-takut. Tapi, bila masuk form 5, Allah takdirkan aku kelas hafazan dengan ustaz. Mula-mula takut, lama-lama perasaan takut tersebut berubah menjadi mesra. Bersembang dengan ustaz, merapu-rapu, tanya-tanya pasal Ekonomi, semuanya bisa dilakukan. Moga ustaz terus sukses melangsaikan pHD.

Tentang result Trial SPM, aku bersyukur dengan pemberian Allah seadanya. Berkaitan Darul Quran, Ya Allah, kau permudahkanlah Azlina untuk masuk ke program persijilan DQ bagi sesi 2010/2011. SPM dan sistem gred A+ pula, ayuh kawan-kawanku, lipat gandakan usaha kita. Ayuh kita buktikan bahawa Islam mampu menguasai dunia dengan ilmu pengetahuan yang membara!

SPM Lama Lagi Tak?

August 15, 2009 at 3:57 pm | Posted in Ikhwanul Fifteen, Imtihan, Renungan | 1 Comment
Tags: , ,

Aku: Tahu tak SPM lagi 95 hari… Lama ke sekejap tu?
Azhari: Hemm… Tolak bulan puasa dan raya?
Aku: Tinggal 60 hari.
Azhari: Tolak tidur-makan-main?
Aku: Tinggal 30 hari.
Azhari: Tolak MALAS, BUANG MASA, dsb?
Aku: Tinggal 10 hari. Kejap tu….
Azhari: Tak lah, lama lagi…

Wah, sedar-sedar SPM dah makin menghampiri! Apakah perasaan anda? Tentu SERONOK kan!

Doa-doalah semoga kejayaan milik kita semua. Usahlah sia-siakan masa yang ada. Manfaatkanlah semanfaat-manfaatnya. Doalah andai masa yang kita lalui dan bakal hadapi itu diberkati oleh Ilahi. Semoga ruang yang diberi mencukupi untuk kita menyiapkan diri bagi menghadapi imtihan yang besar ini.

Di sebalik SPM, jangan juga kita lupa bahawa kita sebenarnya setiap hari melalui peperiksaan, yang mana noktahnya ialah pada saat kematian, dan natijahnya kita terima pada hari kebangkitan!

Ayuh kita lakukan yang sepatutnya!

Alkisahnya Jari Bertuah

May 14, 2009 at 8:23 pm | Posted in Citra Kehidupan, Ikhwanul Fifteen, Imtihan, Sekolahku | 1 Comment

Tragis. Kelakar. Bercampur baur. Tak terbayang oleh kata-kata.

Hari ini, selesai sahaja berusrah secara solo dengan adik-adik form 2 tanpa kehadiran Nabilah, aku naik semula mendaki tangga menuju ke destinasi idamanku, 5 Saad Abi Waqas. Sampai sahaja di tingkas atas, nampak kelibat Us Hasni mundar mandir.

Wah, Us nampak macam tengah free je. Bolehlah tanya Add Maths kat Ustaz…

Begitu detik hatiku. Namun, letih mendaki tangga menyebabkan aku mengambil keputusan untuk berehat dalam kelas. Lagipun kelas sejuk.

Malangnya, dalam kelas semua banin. Seorang banat pun tak ada. Nak masuk ke dalam, malu pula. Nanti fitnah berleluasa. Tapi, buku Add Maths perlu diambil dalam beg… Nak tak nak, aku masuk ke dalam kelas seorang diri semata-mata kerana mahu mengambil kitab Add Maths kecintaan.

Keluar sahaja daripada kelas, aku meletakkan tanganku di birai pintu sambil mataku liar mencari-cari kasutku. Bukan tak biasa pelajar kelas kami meletakkan tangan di situ. Tapi, dengan izin Allah, nak dijadikan cerita…

Tiga jariku yang kuletakkan di birai pintu tersebut terkepit tatkala banin menutup pintu tersebut. Mula-mula, aku merasa jariku sakit. Otakku terkejut. Lima enam saat kemudian, baru aku terperasan yang jariku terkepit pada pintu tersebut. Wah, sakitnya tak boleh tahan. Suara nak cakap minta banin tersebut tolong bukakan balik pintu tersebut semacam tidak terkeluar. Suaraku lirih sekali.

Dalam masa kurang seminit, baru ada terperasan yang tanganku tersepit. Cepat-cepat pintu dibuka. Banin tersebut terkejut. Perkataan maaf bertali arus diucap. Aku hanya mampu mengangguk. Ah, kalian tak salah. Dah Allah yang takdirkan!

Mula-mula, aku hanya mampu memegang erat tanganku. Darah yang memancut keluar kuhalakan ke lantai. Tanpa dapat dikawal, air mataku mengalir sama. Laju seperti aliran darahku. Tak tahulah mengapa, nak kata sakit sangat, tak pastilah sangat ke tak. Reflex action kot…

Aku mengambil keputusan, pergi ke bilik guru jumpa mana-mana cikgu minta ubat gamat. Sebelum tu, air mata dikesat dahulu. Takut nanti malu…

Kat bawah, terjumpa Cg Wasitah. Minyak gamat diminta. Cikgu bagi dengan plaster-plaster sekali. Tengku tolong sapukan dan balutkan. Sedih tengok kukuku yang kurasa memang akan tertanggal itu.

Lepas itu, aku kembali semula ke 5 Saad. Tidak ada orang. Yang ada hanya aku. Ada baki soalan Mod Maths yang tak habis kulangsaikan tatkala kelas tadi. Almaklumlah banyak bermain. Buat kertas satu yang bulat-bulat tu, aku terasa amat perit tatkala mahu memegang pensel. Waaa, sakit juga ya! Alah, belasahlah! Soalan ini perlu dilangsaikan juga.

Tatkala itu, suasana kurasakan begitu syahdu. Tiba-tiba, air mataku mengalir. Aku teringat akan imtihan yang bakal dihadapi. Sedihnya kalau susah nak tulis… Maknanya, sebelum exam, tidak bolehlah nak wat nota lakar-lakar tu. (Sebelum ini tak buat pun!) Lebih teruk kalau melarat ke waktu periksa. Dahlah mula-mula BM. Subjek BM yang Banyak Menulis (BM!)

Tapi, aku terfikir. Bagaimana dengan kanak-kanak Palestin sana? Tangan, terkepit ni tak ada masalah lah! Kena bom lagi. Lagilah tak boleh menulis. Kenapa aku mesti merungut? Kenapa mereka di sana tak merungut? Kenapa aku baru terasa dan menghargai akan nikmat jari kurniaan Allah ini tatkala Allah telah menariknya daripadaku? Ini baru sahaja ujian kecil yang Allah berikan. Itu pun tak tahan?

Soalan yang jawapannya harus kufikirkan dan kemuhasabahkan!

SPM 2008

March 16, 2009 at 7:02 pm | Posted in Ikhwanul Fifteen, Imtihan, Sekolahku | 5 Comments

Tanggal 12 Mac 2009 berlalu. Keputusan SPM diumumkan. Satu sejarah besar lagi tercipta dalam hidup abang-abang dan kakak-kakak yang menduduki SPM tahun 2008.

Bagi kami yang insyaAllah bakal menduduki SPM tahun ini, keputusan SPM 2008 benar-benar membawa debar. Juga memberi perangsang dan motivasi buat kami.

Alhamdulillah, mereka telah membuktikannya bahawa kejayaaan adalah tidak mustahil untuk ditempa. Namun syaratnya, usaha perlu dilakukan, disamping doa dan tawakkal yang tidak putus-putusĀ  kepada Allah.

Alhamdulillah, melihatkan sinar bahagia di mata guru-guru yang telah banyak berjasa mendidik abang-abang dan kakak-kakak Caliph 14 yang lalu, juga yang mendidikku kini, aku terkesima. Bahagia apabila melihat anak-anak murid yang telah disantuninya tahun lalu berjaya dengan cemerlang.

Mampukah kami menghadiahkan sinar kebahagian yang sama tahun hadapan? Ya Allah, berilah kekuatan kepada kami untuk menggapai kejayaan ini, agar maruah Islam kembali tertegak di muka bumi ini, juga buat menghiburkan hati kedua ibu bapa kami, para murobbi kami yang banyak berjasa mendidik kami. Ya Allah, berilah juga kekuatan buat para murobbiku agar mereka terus dikurniakan kesabaran untuk terus mengurniakan ilmu buat kami. Gantikanlah penat lelah mereka dengan damai syurgamu Ya Allah…

Selamat Hari Guru

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum manjadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

Nukilan SN Dato Usman Awang

Ukhuwwah Fillah Itu Indah

January 25, 2009 at 3:04 am | Posted in Citra Kehidupan, Ikhwanul Fifteen, Renungan | Leave a comment

KES 1: TAK BAWA BUKU TEKS PSI

Pagi Rabu, kelam kabut saya dibuatnya.
Apa taknya, tertinggal buku teks Pendidikan Syariaah Islamiyyah (PSI). Bukan sengaja, tertinggal atas katil. Hehehe, kira sengaja lah tu… Biasa tak gelabah pun kalau tertinggal buku. Tapi bila Us Hasnan bagi warning kalau siapa-siapa yang tertinggal buku akan dihalau keluar, rasa gerun tu tetap ada!

Meraban mencari buku. Tanya Kak Bi, kelas 5 Salman, ada PSI tak hari ini. Katanya ada. Alhamdulillah…

Tapi bila ye? Lepas Zohor… Aduh, nape serentak pula dengan kelas kecintaan saya ni?

KAK BI: Lina terlupa bawa buku ke?
SAYA: Haah… Kalau tak ada buku nanti ustaz halau…
KAK BI: Tak pe. Lina pinjam lah buku Kak Rubi dulu… Ustazah Zaimah tak halau kalau tak ada buku.

Terkedu saya mendengar. Sanggup Kak Rubi resikokan diri semata-mata tak nak saya kena halau keluar kelas. Nak berderai air mata saya mendengar cadangan Kak Rubi tu. Takpelah, ana cuba tanya kelas 5 Suhaib dulu. Mana tahu, nasib saya baik…
Alhamdulillah, ada rezeki saya. Buku Nah menjadi mangsa saya. Syukran Nah…

Sayang Kak Rubi…

KES 2: BEKAL SAYA

Saya suka bawa bekal ke sekolah. Biasa tak terjadi macam ni. Tapi ntah kenapa, hari tu tiba-tiba terjadi.
Saya bawa bekal ke kelas 5 Suhaib sebab kelas Biologi di kelas tersebut. Buku, botol air, termasuklah bekal saya heret ke kelas tersebut. Bekal tersebut tak jadi makan sebab perut dah kenyang diisi oleh ayam panggang yang dibeli oleh Abg Sarep.
Malang tak berbau, saya tertinggal bekal tersebut di kelas 5 Suhaib atas meja Ili dan Nah. Lagi malang lagi, beruk lak datang main-main dengan bekal tersebut. Habis sepah meja Ili dan Nah dengan spaghetti tu. Kasihan pula dengar Ili dan Nah kena kemas.
Esoknya, Ili dan Nah merajuk dengan saya. Tapi, rajuknya tak lama. Petang sebelum saya balik, saya minta maaf dengan Ili. Nah tak sempat. Ili okay je. Saya lak syahdu terlebih. Kira-kiranya, bertakunglah juga manik-manik jernih di kolam mataku ini.

Sayang Ili, sayang Nah…

KESIMPULANNYA

Kepada sahabat-sahabat semua yang bakal saya tinggalkan selama dua minggu, ketahuilah, saya sayang antunna semua. Hangat belaian ukhuwwah tersebut akan kekal di ingatan dan menjadi pedoman sampai bila-bila, InsyaAllah.

Tegurlah diri saya ini setiap kali saya buat kesalahan. Saya tak mampu nak jaga iman yang disemai ini dengan baik andai tiada kalian yang menegur, memberi motivasi, dan menyedarkan saya untuk bangkit kembali tatkala saya tersilap langkah.

Kemuncup dalam Perjuanganku

December 14, 2008 at 1:32 am | Posted in Citra Kehidupan, Ikhwanul Fifteen, Sekolahku | 8 Comments
Tags: ,

Huh, sekolah dah nak buka… (Hanya untuk student form 5 2009 di SMIAAG)

Rasa berdebar juga nak sentuh subjek-subjek tingkatan 5 ini, terutamanya Physics, Chemistry, dan Add Maths. Almaklumlah, yang tingkatan 4 tak habis telaah, tak sempat nak faham, tak berapa cukup masa nak memantapkan diri, tup tap tup tap nak kena belajar yang tingkatan 5 pula. Rabbi zidni ilma, warzuqni fahma.

If you fail to plan, you plan to fail~

If you fail to plan, you plan to fail~

Itulah, sewaktu tingkatan 4 dulu, banyak benar mainnya. Ye lah, kata orang tua-tua, honeymoon year. Sebab kurang rajin nak menelaah kat rumah, maka, nak faham pun susah! Itu balasannya.

Ya, tingkatan 4 telah berlalu. Meninggalkan seribu satu kenangan buatku. Adatlah, ada yang pahit, ada yang manis. Yang pahitlah itulah yang mematangkan, yang manis itu memberi pengajaran. Dan kesemua kenangan itu, insyaAllah akan sentiasa kekal dalam ingatan.

Tahun 2009 bakal menjelma. Sesi baru persekolahan pun bakal dibuka. Ini bermakna, aku juga harus meninggalkan kehidupanku bersama warga 4 Salahuddin yang ceria-ceria belaka. Juga perlu bersedia membawa diri ke kelasku yang baru, 5 Saad. Berkenalan dan menyerasikan diri dengan warga kelas yang baru.

Cuti sekolah bakal berlalu, menyaksikan aku gagal memanfaatkannya dengan baik. Benar, masa lapang itu nikmat, dan aku gagal mensyukuri nikmat itu sebaiknya. Sebelum bermulanya cuti, kami ada menyertai motivasi bersama Dr Abdol Aziz. Beliau menyuruh kami manfaatkan masa sebaik-baiknya sewaktu cuti ini dengan menelaah subjek-subjek tingkatan 4 yang menduduki kategori “tenat” dan “ICU”.

Namun, natijahnya, aku tak buat apa-apa pun yang disuruhnya. Cutiku dihabiskan dengan berlepak di atas katil, baca buku cerita, merewang di internet, dan adalah sikit-sikit sentuh Akaun, Ekonomi, dan Perdagangan. Jawabnya, subjek-subjek yang dah “tenat” tersebut tak dapat dipastikan nasibnya. Entah-entah masih hidup ataupun sebaliknya.

Belajar ye belajar... Buanglah kemuncup-kemuncup yang menghalang perjuangan tu~~

Belajar ye belajar... Buanglah kemuncup-kemuncup yang menghalang perjuangan tu~~

Mengapa ini terjadi? Punca utamanya adalah sikapku. Sikapku yang malas, tak tahu menyusun kehidupan, dan tak tahu mensyukuri nikmat masa yang lapang menjadi kemuncup dalam perjuanganku dalam menuntut ilmu.

Hemm, layakkah dirku menjadi calon SPM, memandangkan sifat malasku ini masih dalam kategori tidak boleh dikawal???

Ya Allah, mengapa sifat MALASKU ini menjadi KEMUNCUP dalam PERJUANGANKU?

Memori Nan Indah (Wafdul Amin 08)

December 9, 2008 at 3:37 pm | Posted in Citra Kehidupan, Ikhwanul Fifteen | 4 Comments
Tags: ,
Indahnya Sungai Perak. Tengok awan dia, lagi lawa...

Indahnya Sungai Perak. Tengok awan dia, lagi lawa...

To Jeti Kampung Beng... Yeayy!

To Jeti Kampung Beng... Yeayy!

Dengan ini, saya merasmikan Wafdul Amin 2008...-Ahli Parlimen Lenggong

Dengan ini, saya merasmikan Wafdul Amin 2008...-Ahli Parlimen Lenggong

Adik-adik main dart..-waktu sukaneka

Adik-adik main dart..-waktu sukaneka

Mengharungi Sungai Perak...

Mengharungi Sungai Perak...

Aku merindui dapur ini... =(

Aku merindui dapur ini... =(

Bersama mak, ayah, dan kak Nisa kecintaan =)

Bersama mak, ayah, dan kak Nisa kecintaan =)

Bersama mak,ayah, dan abang Ni dalam bot ayah kecintaan~~

Bersama mak,ayah, dan abang Ni dalam bot ayah kecintaan~~

Wafdul Amin – Catatan 27 dan 28 Nov

December 4, 2008 at 8:50 pm | Posted in Citra Kehidupan, Ikhwanul Fifteen, Sekolahku | 1 Comment
Tags: , , ,

Berlalunya Wafdul Amin 2008 benar-benar menyedihkan diriku. Tak cukup rasanya pengalaman yang dikutip selama lima hari empat malam di Kampung Beng, Lenggong, Perak Darul Ridzuan.

Walaupun setelah empat malam di Kampung Batu Ring, aku masih tidak puas berada di sana. Sehingga kini, aku masih rindukan kecipak air Sungai Perak yang mendamaikan, lambaian pohon nyiur yang menenangkan, masakan orang kampung yang benar-benar menyelerakan, serta seribu satu pengalaman demi pengalaman yang kutimba sepanjang berlangsungnya program ini.

Berlalunya Wafdul Amin kali ini sarat dengan seribu satu pengajaran buat diriku. Barulah aku mengerti untuk menghargai, betapa bumi al-Amin ini banyak mendidikku ke arah pembentukan insan muttaqin. Barulah aku mengerti, betapa di luar sana, masih ramai insan-insan yang perlu kesedarkan – merokok tak kira masa, kugiran sampai lewat malam buta, memakai tudung hanya pada masa-masa tertentu sahaja, dan bermacam-macam insiden lagi.

Tak dinafikan, kedatanganku ke Kampung Beng ini juga menyedarkanku betapa “lainnya” kehidupan masyarakat kampung jika dibandingkan dengan masyarakat bandar. Budaya memberi masyarakat kampung, ketenangan kehidupan di kampung yang masih belum tercemar dengan budaya mencuri, semangat kejiranan yang kukuh, semuanya menyedarkan aku tentang erti kehidupan. Ya, aku rindukan suasana ini!

27 NOV

Kembara Wafdul Amin dimulakan pada malam 27 November 2008.

Sebelum kami menaiki bas untuk ke destinasi Wafdul Amin 2008 pada jam 12 malam, kami mendengar ucapan-ucapan, pesanan-pesanan, dan amanat-amanat terakhir daripada guru-guru dan juga barisan AJK Wafdul Amin 2008. Debaran mengisi dada kami semua. Semua berharap agar Wafdul Amin kali ini bergerak lancar tanpa masalah yang besar.

Continue Reading Wafdul Amin – Catatan 27 dan 28 Nov…

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.