Terlebih Air?

June 14, 2015 at 10:45 am | Posted in Life as a Medical Student, Renungan | Leave a comment
Tags: ,

فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

“Pakcik, kenapa pakcik datang hospital ni?”

“Sesak nafas. Air penuh dalam paru-paru doktor kat kecemasan kata…” jawab pakcik tersebut. Pakcik yang berada dalam lingkungan 60an tersebut tetap ceria di sebalik oxygen mask yang dipakainya.

“Pakcik kamu ni haa. Doktor tak bagi minum air banyak. Maximum satu botol kecik ni je (500 ml) sehari, tapi dia tak dengar. Nak minum banyak jugak. Puas dah kami anak-anak cakap, dia buat tak endah je.” Panjang leteran si anak yang menjaga ayahnya itu.

“Lah, tengok dalam TV tu iklan kesihatan. Kata musim panas kene minum banyak air… pakcik minum laa. Mana laa tahan musim panas ni nak minum air sikit nak oi.” Jawab pakcik tersebut sambil ketawa.

“Laa.. iklan tu bukan untuk orang-orang special yang Allah uji macam pakcik…”

Berderai tawa pakcik tersebut dengan anaknya.

“Pakcik, kalau rasa panas, kemam ais dalam mulut. InsyaAllah hilang sikit rasa haus tu…”

Pakcik tersebut mengangguk-angguk.

Memang pakcik ni jenis ceria, getus hatiku. Walaupun di katil acute, nafas masih semput, high flow mask masih di muka, tetap boleh bergelak ketawa. Pakcik ini dikejarkan ke jabatan kecemasan disebabkan terlebih air dalam badan “fluid overload” kerana melanggar pantang air yang diberikan oleh doktor, “restriction of fluid” (ROF). Beliau mengidap masalah kerosakan buah pinggang, komplikasi daripada penyakit kencing manis beliau yang tidak terkawal.

image

Restriction of fluid (ROF).

Ini bermakna, dalam tempoh 24 jam, pesakit hanya boleh mengambil air mengikut sukatan yang telah diberi oleh doktor. Ada yang 500 ml sehari, ada juga yang 800 ml sehari. Kalau terlebih air, pesakit boleh mendapat symptom-symptom “fluid overload” seperti susah bernafas dan kaki bengkak.

Kebiasaannya, ROF ini untuk pesakit-pesakit lemah jantung dan juga pasakit yang mengalami kerosakan buah pinggang yang kronik (tahap 4, tahap 5, atau yang sedang melalui dialisis).

Badan manusia yang normal, sebanyak manapun air yang kita ambil, ia akan mampu diproses oleh buah pinggang dan jantung dengan baik. Lagi banyak air yang kita ambil, lagi banyak air kencing akan dihasilkan.

Rasa haus, secara spontan kita meneguk air.

Nikmat untuk minum air adalah nikmat yang jarang kita syukuri.

Kemampuan badan kita untuk memproses air tersebut juga merupakan nikmat yang selalu kita ambil ringan.

Alhamdulillah atas nikmat kesihatan yang Allah berikan pada kita. Sejauh mana telah benar-benar kita syukuri?

Semoga Ramadhan yang bakal mendatang ini, menyedarkan kita akan erti syukur.

“Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?”

Leave a Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: