Mujahadah Al-Quran ~ Ingatan Buatku

June 6, 2011 at 9:33 am | Posted in Cetusan Pemikiran, Renungan | 1 Comment

“Akak, ana rasa macam malas sangat nak mengaji kat Darul Quran ni… Macam mana ni?”

“Biasa la tu. Tapi kalau malas tu yang susah nak atasi tu.. Hehe, just fikir waktu ni je aku dengan al-Quran. Nanti, lepas habis 1 1/2 tahun, susah untuk cari masa nak iadah, banyak masa untuk tanggungan dunia yang lain… Baca al-ma’thurat yang Allahumma inni ‘auzubika minal hammi wal hazan dan seterusnya…”

SMS  kakak seniorku semenjak dari SRI, SMI Al-Amin (G 13) sehinggalah di Darul Quran (Gen 9) itu masih kusimpan di Inbox ku sehingga sekarang.

Kini, setelah setahun setengah di Darul Quran telah kutamatkan, aku mengakui mujahadah untuk iadah al-Quran di luar biah al-Quran itu seribu kali lebih sukar!

Tak akan ada siapa-siapa nak betul-betul PAKSA kita mengaji (kelas tasmi’, ustazah, pointer, etc…etc…), melainkan atas kehendak, kefahaman, dan kesedaran diri sendiri.

Dan aku akui, ketiadaan paksaan itu seringkali menyebabkan aku lalai, alpa, malas, dan segala yang sewaktu dengannya. Nauzubillahi min zalik.

Quran yang aku gunakan sepanjang kehidupanku di DQ. Di atasnya ada kunukilkan azamku. Semoga azam itu kekal ternukil dalam kehidupanku, Amin.

Jadual Iadah Sem 2 @ Ramadhan.~

Jadual lagi~ Heh, rindu saat-saat ini!

Tempat paling seronok + mahsyuk untuk iadah. Serius.

Pesan ustaz tahfizku di SMIAA:

Sekali kamu hafal Quran, bermakna selama-lamanya kamu bertanggungjawab dan prlu berusaha untuk memelihara hafalan kamu.
Cebur apa-apa karier sekalipun, tak kisahlah sebagai doktor ke, architect ke, engineer ke, accountant ke, tapi, jadikanlah karier sebagai al-HAFIZ itu yang UTAMA. Kerna nanti di akhirat kelak, Allah bukan hendak melihat sijil ACCA ke apa ke, tapi, Allah akan melihat Quran yang kamu bawa, berserta peranan yang kamu mainkan sebagai huffaz.

 

 

Buat diriku (& mereka yang memilih untuk berada di jalan ini)…

Iadahlah, murajaahlah, mengulanglah, kerana ia telah ditaklifkan dan diwajibkan buat kita. Wajib, bermakna kita tidak punya pilihan untuk culas, malas, dsbnya.
Andai kita rasa lemah, yakinlah Allah menilai kita pada mujahadah. Hasil – kita ingat Quran ataupun tidak, itu Allah yang akan takdirkan. Perlu juga diingat, Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka mengubahnya sendiri.

Alla the best Azlina. Allahu Yusahhiluki, Amin.

1 Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. akak share ckit nasihat last sekali,.search bahan utk menulis,.terwalking ke blog akak


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: