Pilihan-Medic? InsyaAllah

May 12, 2011 at 4:49 pm | Posted in Cetusan Pemikiran, Citra Kehidupan, Imtihan, Sekolahku | 1 Comment

Alhamdulillah.. Blog ini akhirnya diupdate setelah hampir setengah tahun aku mengabaikan blog yang kubina sejak akhir tingkatan 3 ini. Lebih bernostalgia, aku mengupdate blog ini dari komputer di Smartlab, Darul Quran kampus pengajian yang bakal aku tinggalkan dalam tempoh beberapa hari sahaja lagi, InsyaAllah. Ketika ini, kami sedang menunggu offer letter daripada UIAM siap di download…

Jujur, aku agak teruja nak menunggu offer letter tersebut. Aku rasa, offer letter itu akan mengubah perjalanan masa depan hidupku.

Bagi aku, dalam process aku nak decide nak ambil kos apa di UIAM, banyak tarbiah yang aku dapat secara direct daripada Allah. Allah ajar aku, bukan semua benda aku dapat buat dalam satu masa yang sama. Pada mulanya, aku agak berbelah bahagi sama ada nak ambil Medic ataupun Accountancy. Dilema ini aku rasa sedari akhir Tingkatan 3 lagi. Kegagalan aku membuat pilihan untuk diri sendiri membuatkan aku decide untuk mengambil kesemua subjek yang melibatkan kedua-dua bidang ini. Namun, tidak selamanya aku boleh buat keputusan macam tu. Tiba masanya, aku TETAP perlu membuat pilihan. Daripada inilah, keserabutan segala keserabutan mula datang memeningkan kepala. Ditambah lagi dengan keserabutan untuk prepare imtihan 30 juzu’.

Dulu, apabila result SPM diterima, aku tiba-tiba decide untuk ambil Accountancy. Meniru jejak Mak, hehe. Sebenarnya, lebih tepat, aku agak tak yakin untuk ambil Medic memandangkan result Bio aku lah satu-satunya yang ganjil dalam slip keputusan tersebut.

Masa terus berlalu. Alhamdulillah, aku tetap teguh dengan pengajianku di Darul Quran (dan InsyaAllah, aku merasakan itulah yang terbaik buat diriku) walaupun keinginan untuk melanjutkan pelajaran di luar negara agak meluap-luap. InsyaAllah, aku yakin, percaturan Allah itu yang terbaik buat diriku. Hehe, kalau ada rezeki, bila-bila nanti, terbanglah… InsyaAllah.

Lama kelamaan, bila usiapun menginjak 19 (hakikatnya, belum pun cecah angka tu), aku kembali terfikir untuk mengambil Medic. Berbekalkan istikharah dan tawakkal kepada Allah, aku menghantar borang untuk menukar kursus..

Sahabat sahabiah dan semua pengunjung Ana Mukminah, mohon tembakan doa dari semua. Aku takut sangat, mula-mula masuk Matrik nanti, aku ada rasa regret dengan bidang yang kupilih ini. Nauzubillah. Aku juga takut sangat dengan cabaran belajar dan cabaran kerja yang bakal kutempuh nanti.

Aku pernah tanya kak Izzah Che Hasyim, akak dulu tak takut ke ambil Dentistry? Dengan gaya penuh rilek, dia kata, “jangan takut, ramai je yang berjaya. Percaya pada diri sendiri dan kuatkan tawakkal pada Allah. Kita ada Allah!”

“Susah kan nak decide future ni… Kita tak tahu kat mana kebolehan, minat dan kecenderungan kita. Hakikatnya, semua tu adalah rahsia Allah..”
“Tawakkal… Allah knows the best! Be the best in everything we do. Strive for the Ummah!”

Doakan diri ini…

p/s:  Heh, buang masa je pergi smart lab ni. Offer letter sampai ke habis post ni pun tak dapat nak download lagi.
Kepada adik-adik G4squared SMIAAG yang ke IIUM PJ, insyaAllah, kita bertemu di sana~
Tinggal lagi 4 hari nak imtihan syafawi dan tahriri 30 juzu’. Doakan saya najah…

1 Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Insyaallah, ini adalah pilihan terbaik buat enti. Cikgu doakan enti berjaya melakukan perubahan satu hari nanti. Jadilah doktor yang beriman, yang khidmatnya nanti bakal merubah masyarakat dan tidak berbelah bagi. Doktor yang bakal membuat masyarakat kagum dan tertarik dengan Islam, bukan hanya kagum dan tertarik dengan doktor itu. Go! go Azlina…..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: