Perang

June 18, 2010 at 12:23 am | Posted in Cetusan Pemikiran, Renungan | Leave a comment
Tags: , ,

Pernah suatu ketika, saat ana masih kecil-kecil lagi, ana pernah dilanda rasa kesal yang amat sangat, mengapa Malaysia tidak diserang secara fizikal oleh negara kuffar. Seingat ana, antara kezaliman yang melanda umat Islam yang mula-mula menarik perhatian ana ialah peristiwa penindasan umat Islam di Kosovo. Waktu itu, ana masih berada di darjah 1. Gambar-gambar umat Islam yang syahid dibunuh menjadi bahan tatapan ana. Ketika itu, mula terdetik di hati ana, betapa beruntungnya mereka kerana dapat merasai nikmat gugur sebagai syuhada’! Masuk ke syurga tanpa hisab, bidadari-bidadari yang sedia menanti… Subhanallah, betapa beruntungnya para syuhada’ yang telah menginfakkan jiwanya buat Islam.!

Apabila usia ana terus meningkat, pemikiran ana juga turut berubah. Ana mula faham mengapa Allah tidak mentakdirkan kita di Malaysia untuk berperang dengan kuffar secara terang-terangan. Kita masih belum cukup kuat. Hakikatnya, kita semua sedang berperang dengan kuffar. Peperangan fikiran sedang berlangsung dengan rancaknya. Impaknya sememangnya dahsyat. Susah untuk dikawal. Bom-bom halus yang dilemparkan susah untuk dikesan, kecuali oleh insan-insan yang menilai sesuatu dengan mata hatinya. Andai berjaya dikesan pun, ramai yang sukar untuk mengelakkannya.

Ambil contoh negara Mesir, negara yang cukup terkenal dengan keilmuannya melalui Universiti al-Azhar, namun dalam masa yang sama, juga terkenal dengan kekejamannya terhadap aktivis Ikhwanul Muslimin, kebusukan pemerintah-pemerintahnya, keakrabannya yang luar biasa dengan Israel, dan pelbagai perkara yang pelik-pelik lagi. Apabila meletusnya Perang 6 hari pada 5-10 Jun 1967, mengapa pakatan Arab yang jauh lebih ramai daripada Israel mampu kalah dengan mudahnya? Mengapa pakatan Arab yang ketika itu dibekalkan dengan senjata moden dari Rusia akhirnya lumpuh dalam masa 6 hari? Mengapa dalam banyak-banyak pertempuran yang berlaku, hanya Sinai mampu dirampas kembali daripada Israel? Bukankah Allah telah menjanjikan kemenangan buat umat Islam?

Ayuh kita lihat keadaan tentera Islam yang menyertai peperangan ini. Kebanyakan tentera Islam berasal dari Mesir. Bagaimana keadaan majoriti umat Islam pada ketika itu? Di bawah pimpinan presiden Gamal Abd Nasser, kebanyakan umat Islam Mesir telah lari jauh daripada agama. Gamal diagung-agungkan, Islam ditinggalkan. Pemimpin-pemimpin IM ditangkap dan diseksa di dalam penjara. Tentera Islam sudah terlalu leka. Tahajjud tiada. Semuanya cintakan dunia. Malahan ada yang menyertai perang demi kemuliaan Gamal Abd Nasser. Malamnya dihidupkan dengan konsert-konsert nyanyian dan tarian, disulami dengan tegukan-tegukan arak. Majoritinya bangkit lewat pada siang harinya. Subuhnya entah ke mana. Sehinggakan tentera yang telah hilang arah tujuan ini dikalahkan dengan mudahnya apabila Israel menyerang mereka pada waktu pagi. Ketika itu, tentera Islam langsung tidak bersedia. Kebanyakannya sedang bercanda sambil menimati sarapan pagi.

Mengapa Sinai berjaya dirampas kembali? Jawapannya mudah sahaja. Ketika itu, tentera Islam yang menjaga kawasan tersebut merupakan insan-insan yang telah melalui tarbiah IM. Menegakkan kalimah Allah adalah cita-cita mereka. Syahid adalah impian mereka. Subhanallah, Allah benar-benar menolong hamba-hambanya yang memberikan sepenuh ketaatan kepadaNya. Sinai berjaya dirampas daripada penguasaan Israel. Andai dilihat daripada segi bilangan dan kelengkapan, tentera Islam tidaklah seberapa. Namun, jangan dilupa, sebagai umat Islam, kita ada banyak senjata halimunan – doa, tahajud, solat, puasa, quran, dan sebagainya.

Oleh itu, andai kita benar-benar impikan syahid fi sabilillah, ubahlah diri kita dulu. Insan yang macam kita ini, andai dihantar ke Palestin pun, belum tentu lulus untuk menjadi mujahidin di sana. Hanya insan yang benar-benar jelas kefahamannya sahaja diangkat menjadi mujahidin. Andai yang kecil-kecil seperti boikot dan menjauhi agenda Yahudi pun tidak mampu untuk kita laksanakan, hemm… Satu persoalan untuk kita sama-sama renung dan fikirkan!

Kem Kembara Quran 2010

June 14, 2010 at 10:52 am | Posted in Citra Kehidupan, Renungan, Sekolahku | 3 Comments
Tags: , ,

Perkara ini sering menghantui diri ana.

Pernah orang bertanya pada ana, apakah perkara yang paling ana sesali semasa di sekolah menengah dahulu? Satu perkataan terus muncul dalam fikiran ana. TAHFIZ. AL-QURAN.

Ana selalu terfikir, andailah ana diberi peluang untuk meniti kembali hari-hari sekolah menengah ana, ana akan buat tahfiz ana sebaik-baiknya, sepenuh-penuh hati. Ana tak nak buat “hantu”, main-main. Ana benar-benar sesali saat-saat ana hafal main-main. Percaya tak, dulu, ana hafal,ana aim memang setakat tasmik sahaja. Tidak lebih dari itu. Lepas tasmik 90% dah tak ingat apa yang nak dihafal. Murajaah al-Quran langsung tak ada dalam diari hidup ana.

Dulu, ana betul-betul banyak bazirkan masa ana. Ana masih ingat betapa kejamnya kami pada Us Rushdi, Us Khalid, Us Zaki, dan sebagainya. Bila dikenang balik, Us Rushdi tak bersalah pun. Kami yang perasan. Us Khalid lagi lah tak salah. Garangnya dia adalah untuk kebaikan anak muridnya juga. Us Zaki lagi kesian. Setiap hari kami “pau” us RM 5, untuk beli air kat JiMat. Inilah kami semasa Tingkatan 1. Tidak serius dalam hafazan, kesannya kami rasa dan tanggung hingga ke hari ini.

Tapi nak buat macam mana, baru sekarang ana sedar akan kesilapan ana. Atas sebab ini, ana selalu pesan kat generasi tahfiz yang baru, tolong pelihara al-Quran antum. Ana tak nak benda yang sama berulang kat individu-individu lain, terutama adik-adik tahfiz SMIAAG. Ana tak nak antum jadi sama macam ana. Ini juga sebagai peringatan buat diri ana, supaya ana tak jatuh ke dalam lubang yang sama buat kali yang kedua.

Perkara ini jugalah ana tekankan kepada adik-adik sepanjang ana menghadiri Kem Kembara Quran 2010.

Bagi ana, sungguh kem ini merupakan kenangan terindah. Macam-macam benda ana kagum – kagum tengok antum sanggup tahan ngantuk hafal surah an-Nahl muka surat 274, kagum tengok antum lahap BBQ, kagum tengok keseronokan antum main sungai, kagum tengok kebernasan idea antum dalam memberi kesimpulan, kagum tengok usaha-usaha antum menjayakan setiap modul, dan pelbagai kekaguman lagi lah.

Pak Cik Isa ni, ada-ada saja kejutan dia=)Coklat buatan Pak Cik Isa. Memang mengujakan!

Ambil wudhu' untuk solat Dhuha

Balancing pipe

Balancing pipe. Awal-awal banin nampak gempak, alih-alih, banat juga yang siap dulu!

Setelah berpeluh dan berpenat lelah tahap gaban, setelah banat dah sampai dewan makan, akhirnya, masuk juga bola pingpong tu!

Bertukar profession kejap, jadi AJK Basuh Pinggan=)

Eh, eh, Azhari. Kaki anda tidak sepatutnya berada di luar surat khabar. Kantoi. Kantoi.

Wah, sungguh ana kagum dengan yang membakar. Kagum juga yang memakan, terutama kumpulan al-Mukminun. Ana masih ingat bukit tulang ayam! Antum memang hebat!

Bila Us Jumadi dah penat, ayam menjadi mangsa. Thanks a lot for your advices!

Pagi-pagi buta terjun sungai...

Baki ayam BBQ yang telah dihangatkan. Sungguh cantik warna ayam-ayam tersebut. Tak kisahlah, legam-legam pun, licin gak!

Kagum tengok antum beria-ria ngaji dan tasmik lepas Subuh, walaupun tilam dan sungai memanggil-manggil kalian. Inilah yang dikatakan Quran First!

Harap benar agar kita sama-sama dapat meletakkan Quran First, The Rest Follows dalam kehidupan seharian kita.

Liku-liku Semester 1 DQ

June 9, 2010 at 1:06 pm | Posted in Citra Kehidupan, Renungan, Sekolahku | Leave a comment
Tags: ,

Alhamdulillah, sedar tak sedar, sudah 1 semester ana lalui di Darul Quran. Sungguh, dalam tempoh masa lebih kurang lima bulan ini, kehidupan yang ana lalui benar-benar dirasakan berliku. Tapi tidak mengapa, semua ini proses untuk menjadikan kita lebih matang dalam berfikir dan mengambil keputusan. Liku-liku inilah merupakan cara halus Allah untuk mentarbiah diri kita.

Sedar tak sedar, sepanjang ana di DQ ini, Allah didik ana untuk lebih menghargai al-Quran. Ana pernah melalui satu fasa kehidupan yang gelap lagi menyakitkan, iaitu menghafal al-Quran tanpa mengingatinya! Hafal dan tasmi’ sahaja, tanpa iadah ataupun murajaah hafalan lama. Sepanjang tempoh tersebut, Allah mengazab ana dengan rasa bersalah. Hati ana tak tenang, sentiasa rasa gusar dan gelisah. Ya Allah, sepanjang tempoh tersebut, betapa berdosanya ana sebab sengaja meninggalkan kalamMu. Ana selalu terfikir, kalau ana mati, macam mana agaknya? Hatta tatkala SPM pun, hati ana tak tenang teringatkan bebanan al-Quran yang tak terulang!

Alhamdulillah, Allah bagi ana peluang kedua untuk kembali menghafal dan mengingati al-Quran. Ketika ini, Allah tegur ana, bahawa menghafal al-Quran ini bukan mudah seperti yang disangka. Untuk menjadi Hamalatul Quran, kita memerlukan sejuta pengorbanan.Pengorbanan itu pelbagai – masa, tenaga, keinginan, dan sebagainya. Untuk ana, ana belajar untuk redha melihat sahabat-sahabat ana “fly” ke sana ke sini. Ana belajar untuk lihat ibrah di sebalik suasana di DQ. Ana belajar untuk mendisiplinkan diri iadah al-Quran setiap hari tanpa paksaan daripada mana-mana pihak. Ana belajar untuk tidak mensia-siakan peluang kedua yang Allah beri! Ya Allah, bantulah aku ya Allah, agar aku terus komited dengan kalamMu.

Namun, telah dijanjikan Allah, di sebalik kesulitan pasti ada kesenangan. Dan Alhamdulillah, ana bertemu dengan kesenangan tersebut.

Sekalung penghargaan buat kakak-kakak DQ-MGBSIM yang telah banyak bantu ana, sejak hari pertama ana melangkah ke DQ.
Kak Nabilah, akak yang selalu meniupkan semangat untuk ana ulang Quran. Teringat kenangan kita ngaji sama-sama kat masjid.
Kak Syafiqah, dengan akak sentiasa ceria, walaupun hakikatnya, waktu sekolah dulu, ana paling takut dengan akak.
Kak Afifah, thanks tebuk ana malam-malam sebelum syafawi, tengokkan tahriri dan tajwid ana, dan macam-macam lagi.
Kak Jannah-Kak Syakirah-Kak Faizah-Kak Maisarah-Kak Fadhilah- Kak Farhana-Kak Ain. Selamat datang juga buat set-set DQ-MGBSIM Diploma sem 1 yang baru. Moga kita terus tabah.

Alhamdulillah, dan syukur  padaMu ya Allah, atas segala nikmat telah diberikan.

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.