Cuti Mid Sem DQ

March 8, 2010 at 11:08 am | Posted in Cetusan Pemikiran, Renungan, Sekolahku | 2 Comments
Tags: ,

Alhamdulillah, akhirnya, Allah masih mempertemukanku dengan cuti mid sem selama seminggu. Pulang ke rumah, Ya Allah, rasa seronoknya sememangnya meluap-luap. Gembira kerana dapat bertemu dengan keluarga tercinta. Gembira juga kerana setidak-tidaknya dapatlah juga menghilangkan stress semasa di Darul Quran.

Suasana di Darul Quran, kalau dilihat secara fizikalnya sememangnya mendamaikan dan menenangkan. Namun, hakikatnya hidup di sana memang stress. Untuk menghafal sehari 2 maqra’ (lebih kurang 5-6 muka surat), itu sudah mendatangkan sedikit tekanan. Tapi, yang lebih tertekan ialah apabila mengenangkan betapa banyaknya ayat al-Quran yang telah aku lupa. Tertekan mengenangkan tanggungjawab yang sepatutnya sebagai hamalatul quran. Terbayang dosa-dosa dan kecaman yang Allah janjikan. Dalam masa yang sama juga, terbayang kemanisan-kemanisan yang telah Allah sebutkan. Hemm, hendak kejar ganjaran yang banyak, bukan sedikit usaha dan mujahadah yang diperlukan!

Apabila kaki sudah dijejakkan ke rumah, stress pun hilang. Bukan hilang sebab semua masalah dah selesai, tapi sebab banyak sangat benda yang nak dibuat. Internet, lepak, sembang, bergurau, family, kawan-kawan, semuanya menuntut tenaga kita. Bila nafsu dah tak terkawal, Quran pun jadi tertinggal. Inilah masalah yang aku rasa sekarang ni.

Dulu, aku tak lah rasa macam ni sangat. Pertama kali , aku menghafal al-Quran, aku menghafal di rumah. Waktu tu alhamdulillah, aku tak rasa pun perasaan “tak leh ngaji kat rumah”. Namun, sekarang ni, bila keluar je daripada Darul Quran, perasaan nak melepaskan nafsu buat benda-benda yang tak boleh buat kat DQ seperti main internet jadi susah nak dikawal. Sindrom susah nak ngaji kat rumah terus menghantuiku. Hemm, rupa-rupanya menghafal di environment yang too condusive pun banyak cabarannya. Tu belum lagi fikir mengenai nak jaga hafalan dekat UIA sampai pada saat kematian kita nanti.

Seronok tengok perkembangan semasa program tahfiz di al-Amin. Nampak semakin tersusun. Alhamdulillah. Nampak ramai yang berpotensi dan berpeluang cerah untuk menamatkan hafalan. Moga-moga, adik-adik dapat menamatkan dan mengingat 30 juzu al-Quran sebelum melangkah keluar daripada al-Amin. Waktu sekolah ni lah nak rebut hafal banyak-banyak. Dah habis sekolah nanti tak pasti ada peluang tak nak menghafal. Peluang yang ada sekarang baik gunakan dengan bersungguh-sungguh.

Terima kasih buat semua yang memberiku semangat untuk hidup di Darul Quran. Bila aku rasa lemah, aku mohon pertolongan daripada Allah, lalu Allah hadiahkan kalian yang sentiasa memotivasikanku~ Syukran semua.

2 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Salam ziarah..
    selamat bercuti ya!
    wah,mencabar jgk ya kene hafal 5-6 safhah dlm sehari..time lepas SPM dulu,akak ade jgk try hafal surah Al-Baqarah 4-5 ms sehari,tapi tak istiqamah..haisy,susah betul nak istiqamah..

  2. salam ziarah ya ukhti..tiba2 terjumpa blog awk. tahniah n takziah dpt masuk DQ..=) semoga kuat dlm meneruskan liku2 hidup sbg hamalatul quran. salam mujahadah dari kuantan
    siti aminah<DQ GEN 7)


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: