Balik Juga Akhirnya…

February 12, 2010 at 5:53 pm | Posted in Citra Kehidupan, Sekolahku | 2 Comments
Tags:

Minggu-minggu awal di Darul Quran sememangnya melelahkan. Pelbagai program disajikan buat kami. Yang syadid, yang santai, yang sarat dengan ilmu, yang…hemm,macam-macam gaya dan jenis lah. Alhamdulillah, inilah yang merapatkan jurang antara kami. Daripada tidak pernah kenal sampailah kepada saling memahami.

20 Dis 2009, Pendaftaran
Aku mendaftarkan diri di Darul Quran. Waktu itu, perasaanku bercampur baur. Syukur mengenangkan impianku untuk bergelar pelajar Darul Quran yang ditanam sedari tingkatan satu akhirnya dimakbulkan Allah. Sedih mengenangkan sahabat-sahabatku yang tidak dapat berada bersamaku dalam program ini. Takut dan berdebar juga apabila membayangkan apa yang akan terjadi nanti di DQ.
Alhamdulillah, pendaftaran berjalan dengan lancar walaupun aku tak dapat nak download satu keping borang pun daripada internet memandangkan aku gagal untuk membuka laman webnya.
Rasmilah aku bergelar pelajar persijilan DQ-UIAM ses 2010/2011, Alhamdulillah.

20-24 Dis 2009, Minggu Haluan Siswa
Orientasi pun bermula. Yang menariknya, orientasi ini dibuat oleh para pensyarah. Syadid sungguh program ini. Almaklumlah, nama pun orientasi.
Pelbagai aktiviti dijalankan. Yang paling seronok tentulah aktiviti kembara. Denda, kena marah, kena provoke, dan yang seangkatan dengannya benar-benar menjadi kenangan manis buat kami. Bermula daripada program inilah kami mula berkenal-kenalan dengan rakan-rakan satu batch, para pensyarah, dan kakak-kakak senior. Kami juga didedahkan dengan environment di DQ.

25-27 Dis 2009, Mafatihul Mahabbah
Yang ini sungguh-sungguh syadid. Dianjurkan oleh PERKEMAT. Syadid, tapi bagi aku seronok. Kebanyakan masa, aku blur je. Kena marah, kena denda, kena provoke, aku tetap blur. Hehehe.
Hanya yang dah merasai je boleh menjiwai keadaannya.

28 Dis 2009, Hari Kuliah yang pertama.
Ustazah tasmi’ku Ustazah Amnah binti Abdullah. Mula-mula lembut dan steady je. Lama-lama, makin syadid. Sampai sejuk-sejuk tangan aku setiap kali tasmi’. Air mata, debar-debar, dan yang seangkatan dengannya terus menghantui kami. Tapi, kami tahu, tu memang adat kalau nak menghafal. Ustazah buat semuanya untuk kebaikan kami…

15-17 Jan 2010, The FAITH.
Dianjurkan oleh IQRAC. Bertujuan untuk menambahkan kefahaman kami tentang Islam. Kebanyakannya mengupas buku Maza Ya’ni karya Fathi Yakan. Yang betul-betul seronok bagiku ialah ketika slot ceramah yang disampaikan oleh Us Hasrizal Abd Jamil. Alhamdulillah, Allah tetap memberiku peluang untuk mendengar ustaz Hasrizal ceramah walaupun aku tak dapat mengikuti Bengkel Tinta Daie yang dianjurkan pada 16 Jan.

22-24 Jan 2010, Pulang ke rumah.
Aku, Djah, Aishah, dan Shafiah dibenarkan pulang ke rumah bagi menyelesaikan urusan berkaitan dengan Yayasan Pahang.
Alhamdulillah, sempat aku mengikuti Kursus Kepimpinan Pengawas SRIAAG. Seronok melihat adik-adik yang masih kecil ini bersemangat mengikuti program.

30 Jan 2010, KOBANNA
Pergi ke UNITEN, untuk Konvensyen Pemikiran Hassan al-Banna. Sayangnya, entah mengapa, most of the time, aku tertidur sewaktu pembentangan kertas kerja dijalankan. Jadinya, rugi…rugi…

5-7 Feb 2010, INTERFAME
Inter-famiy Games anjuran PERKEMAT diadakan khas buat semester 1. Main, ngaji, main, ngaji… Seronok lah juga. Tapi waktu tu tak lah seronok sangat mengenangkan tarikh 11 Feb dah dekat, huhuhu…

11 Feb 2010, Majlis Menghafaz al-Quran peringkat Hulu Selangor
Yang ini kelakar sungguh. Maklumat awal yang kami dapat, pertandingannya pada 19 Feb. Alih-alih, Isnin, 8 Feb, baru kami dapat tahu tarikh sebenarnya 11 Feb. Apa lagi, kelam kabut dibuatnya.
Keseluruhannya, Alhamdulillah…

12 Feb 2010, Pulang
Finally, BALIK!!!
Sejak pagi, waktu kelas Tasmi’, kami dah macam cacing kepanasan. Mengaji jadi tak fokus, tasmi’ sikit…dan bermacam-macam lagi penyakit nak balik rumah. Alhamdulillah Ustazah faham keadaan kami.
Aku lagi jelas semangat nak baliknya. Pergi kelas pukul 8 dah bawa siap-siap beg balik kampung! Habis kena perli dengan ustazah sepanjang kelas.
Tak sabar nak beraya Cina. Tahun lepas dah lah tak balik…

2 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. mabruk ukhti~ teruskan perjuangan di bumi DQ pula ya. siapa lagi batch anti ke DQ?

  2. Salam ukhuwwah Azlina..
    dah lama akak x berkunjung ke sini..tetibe rindu pula..nak ucapkan tahniah dapat mencapai impian menuntut ilmu di DQ..mabruk alaiki..😉


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: