Di Sebalik Ramadhan…

September 19, 2009 at 5:00 pm | Posted in Citra Kehidupan, Imtihan, Renungan, Usrati | Leave a comment
Tags: ,

Menghitung hari-hari Ramadan, aku punya cerita tersendiri. Tentu sahaja, tatkala Ramadhan menjelma, masing-masing meletakkan target peribadi, berkisar tentang amalan-amalan bagi menghidupkan bulan ini. Almaklumlah, Ramadan, menurut para sahabat, hanya ada tiga amalan utama, iaitu saum, qiam, dan quran.

Dalam merealisasikan target ini, banyak pengalaman baru telah kutempuhi. Alhamdulillah, kesemuanya telah berjaya meluaskan dimensi pemikiranku.

Ramadan-Tarawih dan Iktikaf

Aku belajar untuk bersikap terbuka dan berlapang dada dengan sesiapa sahaja. Misalnya, tatkala solat, aku kadang-kadang sedikit terganggu dan naik berang dengan telatah kakak yang entah dari negara mana entah yang solat sambil memegang Quran, dan dalam masa yang sama mengikut bacaan imam tersebut sambil melafazkannya kuat-kuat. Mula-mula, aku memang bengang juga lah dengan kakak tersebut, almaklumlah perbuatannya menganggu solatku. Namun, apabila difikir-fikirkan kembali, aku tak patut marah dengan kelakuan tersebut. Mungkin ada sebab musabab yang menyebabkannya berbuat demikian. Andai aku berlapang dada, pasti Allah lebih suka. Astaghfirullah…

Aku belajar bahawa teguran secara berhikmah mampu memberikan kesan positif. Sejak dahulu, apabila solat tarawih telah masuk fasa-fasanya yang payah, melibatkan juzu’ 17, 18, dan ke atas yang aku tak masyi’, aku gemar memegang al-Quran ketika solat. Namun, tahun ini, Allah telah memberiku hidayah melalui seorang kakak UIA ini yang telah menegurku dengan sungguh lembut dan berhikmah mengenai tabiat ku ini. Lalu, dia sama-sama mengajakku untuk cuba memahamkan maksud ayat-ayat yang dibaca tanpa merujuk pada al-Quran. Mula-mula, aku merasa ragu-ragu. Mampukah dengan penguasaan Bahasa Arab yang terbatas ini aku berbuat sedemikian? Namun setelah mencubanya, Alhamdulillah, Allah telah membantuku dan kelazatannya cukup nikmat. Aku menghargai teguran tersebut dan dalam diam-diam aku berazam untuk memperkasa Bahasa Arabku bukan sekadar untuk SPM tapi kerana ia merupakan bahasa al-Quran. Terima kasih kak Aishah atas teguran akak! Barakallahu fi ki.

Aku belajar untuk tidak terus-menerus menjadi hamba nafsuku terutamanya dalam hal-hal ibadah. Tatkala solat Isya’, Tarawih, hatta Tahajud dan Subuh yang pagi-pagi buta tu pun, nafsu menjerit-jerit mahukan kipas buat menyejukkan badan dan kononnya menenteramkan jiwa. Dalam hal ini, aku sememangnya tidak terkecuali. Kalau boleh, aku nak cop cepat-cepat kawasan solat yang kena kipas dan kemudian tak nak gerak-gerak dah. Kadang-kadang, apabila dah capai tahap kronik, aku tak nak gerak ke saf hadapan pun walaupun ketika itu saf tersebut kosong semata-mata demi kipas! Namun, apabila semua orang tak nak gerak dek disihir kipas, aku pun geraklah. Mula-mula, hati mengerutu menahan marah sebab terpaksa lepaskan kipas. Tapi, bila diingat-ingat balik, aku solat kerana Allah ke kerana kipas? Astaghfirullah…

Ramadan – Trial SPM

Aku belajar untuk bertanya hatta orang tersebut tidak kukenali dengan mendalam. Alhamdulillah, sikap tak maluku ini memberi manfaat buatku. Dalam hal ini, sekalung penghargaan sekali lagi buat kak Aishah. Asalnya, aku tak kenal pun akak ini, namun, memandangkan esok imtihan Bahasa Arab, dan ada satu soalan yang aku tak faham kenapa jawapannya macam tu, aku nekad menegur kakak yang memakai jaket yang menunjukkan kakak ini datang daripada Kelab Debat BA UIAM. Pada hematku, kakak ini mesti tahu Arab dan boleh menolongku yang terdesak ini. Alhamdulillah, soalanku terjawab. Begitu juga untuk PSI, bab Usul Fiqh tingkatan 5, kakak ini juga yang menolongku. Semoga Allah membalas jasa-jasamu dengan ganjaran-ganjaran yang selayaknya.

Berlalunya Ramadan, aku tak pasti, adakah kemerdekaan yang hakiki, iaitu bebas daripada penjajahan hawa nafsu dan syaitan itu mampu aku gapai atau tidak? Apakah jaminan untuk aku terus istiqamah dengan amalan-amalan yang berjaya dihidupkan sepanjang bulan ini? Adakah Ramadan akan datang menjadi milikku? Jawapannya kita nantikan selepas beberapa bulan Ramadan pergi meninggalkan kita. Kita sendiri menghakimi diri kita.

Sepanjang Ramadhan ini, aku bersyukur kerana masih ditemani oleh keluarga tercinta, buka, sahur, tarawih, iktikaf, semua dibuat secara bersama. Tahun depan, aku pasti akan merindui suasana sebegini andai Allah menetapkanku berkelana jauh dari keluarga kecintaanku. Aku juga bersyukur kerana diberi kesempatan, kemampuan, kesihatan, dan keinginan oleh Allah untuk menghidupkan bulan ini. Aku juga bersyukur kerana dipertemukan oleh Allah dengan insan-insan yang berusaha mengislahkan diriku sepanjang Ramadan ini seperti Kak Aishah dan lain-lain. Aku juga bersyukur kerana diberi Allah kekuatan untuk memahami ayat-ayatmu sedikit sebanyak. Terima kasih ya Allah atas segala nikmatmu. Masukkanlah aku ya Allah ke dalam hamba-hamba mu yang bersyukur dengan kurnian-kurnian mu.

Ramadan, kurang dua jam sahaja lagi engkau akan berlalu meninggalkan ku. Janganlah engkau tinggalkanku dalam keadaan aku kerugian Semoga aku bertemu denganmu tahun hadapan dengan keadaan yang lebih baik dari tahun ini. Amin ya Rabbal Alamin. Eid Mubarak. Taqabbalallahu Minna Wa Minkum!

Leave a Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

