Atuk Dalam Kenangan…

June 1, 2009 at 2:10 pm | Posted in Renungan, Usrati | 2 Comments

Menganali Atuk sememangnya indah. Berdamping dengan Atuk lagilah indah.

Itulah yang tergambar di cepu kepalaku apabila nama Atuk disebut. Atuk, insan yang sempoi, santai, dan jarang sekali mengekspresikan kemarahannya. Bicaranya tidak ada yang menyakitkan hati insan lain kerana Atuk jarang berbicara kecuali apabila adanya keperluan.  Hari-hari tuanya banyak dihabiskan dengan zikrillah, membaca al-Quran, buku-buku agama, mendengar “Bicara Mufti” di televisyen saban pagi, menjadi imam di Masjid Kg Sg Soi, tolong sembelih kambing dan lembu di sana sini, menghadiri kenduri, dan tak lupa berkebun di belakang rumah.

Atuk 1

Di KLIA (atas). Dalam kapal terbang (bawah) ketika pergi menunaikan umrah akhir Januari yang lalu

Di KLIA (atas). Dalam kapal terbang (bawah) ketika pergi menunaikan umrah akhir Januari yang lalu

Gambar terakhir bersama Atuk ketika kami pulang ke kampung. Atuk kelihatan ceria. Ya, aku rindukan suasana seperti ini.

Gambar terakhir bersama Atuk ketika kami pulang ke kampung. Atuk kelihatan ceria. Ya, aku rindukan suasana seperti ini.

Teringat kenangan ketika aku sedang menolak Atuk di atas kerusi rodanya keluar daripada Masjidil Haram menuju ke arah Hotel Hijaz yang ditumpangi kami.

Biasanya, Azhari atau Abah yang menolak Atuk tiap kali waktu solat kerana mereka sebilik. Satu hari, selesai Solat Zohor, aku terserempak dengan Atuk dan Azhari di hadapan Bab Malik Abdul Aziz.

Aku: Azhari, Kak Lina lak nak tolak Atuk. Asyik awak je…
Azhari: Ha, tolaklah…

Kerusi roda bertukar tangan. Ketika mahu turun dari Bab Malik Abd Aziz tersebut, aku tak perasan lantainya tak rata. Almaklumluh, aku tak biasa menolak.

Tetiba je, tak sempat Atuk nak bagi warning, aku terus tolak Atuk kat lantai yang tak rata tu. Apa lagi, Atuk pun terjatuhlah… Terjelopok jatuh tas lantai marmar nan putih tu… Orang kiri kanan tengok aku semacam je. Semua orang tengok aku macam aku salah. Hakikatnya memang pun kan?

TINGGAL KENANGAN

Namun, semua iu hanya tinggal kenangan… Atuk pergi dijemput Ilahi tanggal 31 Mei 2009 yang lalu jam 8:30 pagi. Pemergiannya tak kami duga, dalam keadaan tak sakit apa-apa, dalam keadaan sungguh tenang.

Alfatihah

2 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. innalillah wa inna ilaihi raaji’un..
    moga keluarga nti dpt tabah menghadapi peristiwa ini..
    moga atuk nti ditempatkan bersama2 para salehin, syuhada dan as-shiddiqin..
    bila baca post nti..ana teringat nenek ana meninggal ketika ana nk pulang ke Malaysia dari Australia..tak sempat nak kucup nenek ana buat kali terakhir..

  2. Sesungguhnya dariNya kita datang dan kepadaNyalah kita kembali…Cikgu doakan roh atuk Lina dicucuri rahmat Allah SWT. Takziah buat Lina dan family..


Leave a Reply

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

