Tangkak

June 14, 2009 at 4:55 pm | Posted in Citra Kehidupan, Usrati | 1 Comment

Sekali-sekala balik ke Tangkak memang menyeronokkan. Semalam, kami ke Tangkak sebab ada wedding sepupu. Sebetulnya, kami tak pergi pun wedding yang sebenarnya. Yang kami pergi tu party bersama family malam sebelum berlangsungnya majlis perkahwinan.

Party depan rumah...

Party depan rumah...

Seperti biasa, kalau ke Tangkak, kamilah VIP secara tak rasmi. Sebabnya, kami tak makan makanan yang tetamu lain makan tatkala menghadiri party tersebut. Almaklumlah, susah nak dipastikan halalnya. Jadi makanan kami SPECIAL.

Pertemuan yang tak selalu ini menjadi medan untuk kami bertanya khabar dan bertukar-tukar kisah. Namun, ada satu masalah besar yang kami hadapi. Masalahnya, kami tak tahu dan tak faham berbahasa cina. Hal ini menyebabkan komunikasi terbatas. Tambah-tambah lagi ada yang tak tahu langsung cakap Melayu. Hal ini menyebabkan aku ada menanam cita-cita untuk menguasai bahasa ini.

Antara adik-beradik perempuan mak. Mak yang second bongsu daripada 17 adik-beradik seibu sebapa.

Antara adik-beradik perempuan mak. Mak yang second bongsu daripada 17 adik-beradik seibu sebapa.

Bersembang dengan Ah Huan, sepupuku. Seorang SPM 2009, seorang STPM 2009. Semoga dua-dua berjaya.

Bersembang dengan Ah Huan, sepupuku. Seorang SPM 2009, seorang STPM 2009. Semoga dua-dua berjaya.

Azhari dengan salah seorang sepupu yang kami tak tahu nama. Sama tak muka?

Azhari dengan salah seorang sepupu yang kami tak tahu nama. Sama tak muka?

Pulang ke Tangkak, aku selalu terfikir akan besarnya tanggungjawab aku dan Azhari untuk memastikan hubungan antara keluarga sebelah ibuku ini terus tererat apabila kami talah dewasa nanti.

8 Jun 2009

June 8, 2009 at 11:45 pm | Posted in Usrati | Leave a comment

Muhammad Hafizuddin Muhammad Asri

Muhammad Hafizuddin Muhammad Asri

Dialah yang selalu menjadi mangsa buli ku tatkala menjejakkan kaki di Kampung Sungai Soi. Insan yang teramat ceria, namun dalam ceria dan kadang-kala nakalnya, dia juga mempunyai hati yang amat lembut…

Malam semalam, tatkala selesai bacaan tahlil buat arwah atuk, ada majlis potong-potong kek bagi meraikan hari jadinya yang kesembilan. Semua orang teruja nak makan kek tu terutamanya Majedi. Sampai nangis-nangis dia nak makan kek punya pasal!

Eid Milaad Saeed, Muhammad Hafizuddin… Selamat melangkah ke alam 9 tahun…

Dialog semalam:

Kak Lina: Hafiz, apa perasaan dah makan kek ni? Besar dah ye…
Hafiz: Seronok sangat…
Kak Lina: Dah besar kena rajin-rajin. Solat tak boleh tinggal dah. Belajar lagilah kena rajin…
Hafiz: Kak Lina nih=)

SPM Hanya 10 Subjek?

June 3, 2009 at 1:02 pm | Posted in Cetusan Pemikiran, Imtihan, Sekolahku | 8 Comments

Insan yang mula-mula mengkhabarkanku mengenai pengehadan subjek SPM mulai 2010 ini ialah Cg Rosmalena. Ketika itu, aku baru selesai mengambil peperiksaan Perdagangan di Bilik Guru. Aku terpana mendengar berita tersebut. Terkejut. 10 subjek? Sedikitnya… Alangkah majoriti anak-anak al-Amin pun mengambil sebanyak 11 subjek.

Perlukah SPM dihadkan hingga 10 subjek sahaja? Persoalan tersebut berlegar-legar dalam benakku sekian lama. Pulang ke rumah, aku mencari-cari di internet mengenai isu ini.

Rupa-rupanya, menurut Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Pelajaran Malaysia, keputusan tersebut dibuat berdasarkan beberapa sebab. Antaranya, ialah kesukaran Kementerian Pelajaran memberikan biasiswa kepada yang layak. Hal ini kerana, SBP hanya membenarkan murid-muridnya mengambil 10 subjek sahaja. Oleh itu, pelajar-pelajar SBP ini semestinya tidak mampu untuk bersaing dengan murid-murid sekolah harian lain yang mana mereka dibenarkan mengambil sebanyak mana subjek yang disukai.

Pada pendapatku, alasan ini tidak adil untuk murid-murid sekolah harian. Umum mengetahui, di SBP, fasilitinya cukup lengkap. Reputasinya juga cukup hebat di persada kebangsaan. Maka, murid-murid sekolah harian ini perlu bersaing dengan murid-murid SBP ini hanya melalui keputusan akademik mereka. Dalam keadaan serba kekurangan, dengan ketiadaan reputasi sehebat SBP, mereka hanya boleh menunjukkan kekuatan mereka melalui kecemerlangan dengan deretan 1A dalam keputusan SPM mereka, barulah mereka menjadi pilihan penaja. Jika tidak, pastinya mereka akan tenggelam jika dibandingkan dengan lepasan SBP yang lain.

Fahamilah, lepasan MRSM umpamanya, sangat-sangat mudah untuk mendapatkan tajaan MARA. Lepasan SBP pula, dengan segala reputasi dan kegemilangan nama sekolah mereka yang dikenali umum di peringkat kebangsaan, akan mudah untuk mendapat tajaan. Lepasan sekolah harian, apa senjata yang mereka ada selain berusaha sedaya mungkin untuk meningkatkan keputusan SPM mereka?

Kemudian, timbul pula isu murid-murid terbeban untuk belajar sehingga tidak mempunyai masa untuk kegiatan kokurikulum dan sebagainya.

Walaupun majoriti kami mengambil 11 subjek ke atas, kami masih berkokurikulum dengan jayanya!

Walaupun majoriti kami mengambil 11 subjek ke atas, kami masih berkokurikulum dengan jayanya!

Bagiku, hal ini bukanlah salah jumlah subjek yang terlalu banyak diambilnya. Insan-insan sebegini ialah yang tak tahu mengurus kehidupan. “Tak tahu menari dikatakan lantai jongkang-jongket.” Lihat sahaja nama-nama pelajar cemerlang yang tersohor di Malaysia, contohnya, Nik Nur Madihah. Beliau bukanlah asyik belajar sampai tak ingat dunia, malahan, beliau merupakan naqib Persatuan Pengawas Sekolah bermula tahun 2007.  Berpersatuan, pertandingan menulis, banyak yang disertai beliau. Membantu keluarga bukan lagi sesuatu yang asing. Walaupun begitu, keputusan akademiknya tetap tak terjejas.

Pembaziran wang untuk ke tuisyen?

Tuisyen tu pilihan. Ada yang tak ambil lebih 10 pun pergi tuisyen juga. Ada yang ambil subjek tambahan tapi tak pun pergi tuisyen. Kesimpulannya, tuisyen itu pilihan sendiri!

Akhirul kalam, pendapatku lagi sekali, murid yang ambil banyak-banyak dalam SPM ini bukannya mahu bertanding kepandaian. Namun, ada benda lagi besar daripada itu. Bagiku, aku mahu menjadi generasi daie yang serba tahu. Bukan sahaja sains dikuasai, bidang perniagaan, syariah, semuanya dapat dihubung jalinkan dengan baik. Kita mahu usia belasan tahun ini dipenuhi dengan pelbagai jenis asas-asas ilmu, supaya tatkala besar-besar nanti, akan lahir dalam kalangan kita klon-klon al-Farabi, Ibn Sina, al-Khawarizmi, Ibn Khaldun, Ibn Nafis, dan sebagainya yang bukan sahaja mahir dalam aspek sains sahaja, namun mahir dalam kesemua bidang kehidupan.

Murid-murid yang mengambil banyak subjek ini, jauh sekali mereka dipaksa untuk berbuat sedemikian. Namun, atas dasar cinta akan ilmu, maka tindakan tersebut diambil…

Pandangan semua dialu-alukan…

Atuk Dalam Kenangan…

June 1, 2009 at 2:10 pm | Posted in Renungan, Usrati | 2 Comments

Menganali Atuk sememangnya indah. Berdamping dengan Atuk lagilah indah.

Itulah yang tergambar di cepu kepalaku apabila nama Atuk disebut. Atuk, insan yang sempoi, santai, dan jarang sekali mengekspresikan kemarahannya. Bicaranya tidak ada yang menyakitkan hati insan lain kerana Atuk jarang berbicara kecuali apabila adanya keperluan.  Hari-hari tuanya banyak dihabiskan dengan zikrillah, membaca al-Quran, buku-buku agama, mendengar “Bicara Mufti” di televisyen saban pagi, menjadi imam di Masjid Kg Sg Soi, tolong sembelih kambing dan lembu di sana sini, menghadiri kenduri, dan tak lupa berkebun di belakang rumah.

Atuk 1

Di KLIA (atas). Dalam kapal terbang (bawah) ketika pergi menunaikan umrah akhir Januari yang lalu

Di KLIA (atas). Dalam kapal terbang (bawah) ketika pergi menunaikan umrah akhir Januari yang lalu

Gambar terakhir bersama Atuk ketika kami pulang ke kampung. Atuk kelihatan ceria. Ya, aku rindukan suasana seperti ini.

Gambar terakhir bersama Atuk ketika kami pulang ke kampung. Atuk kelihatan ceria. Ya, aku rindukan suasana seperti ini.

Teringat kenangan ketika aku sedang menolak Atuk di atas kerusi rodanya keluar daripada Masjidil Haram menuju ke arah Hotel Hijaz yang ditumpangi kami.

Biasanya, Azhari atau Abah yang menolak Atuk tiap kali waktu solat kerana mereka sebilik. Satu hari, selesai Solat Zohor, aku terserempak dengan Atuk dan Azhari di hadapan Bab Malik Abdul Aziz.

Aku: Azhari, Kak Lina lak nak tolak Atuk. Asyik awak je…
Azhari: Ha, tolaklah…

Kerusi roda bertukar tangan. Ketika mahu turun dari Bab Malik Abd Aziz tersebut, aku tak perasan lantainya tak rata. Almaklumluh, aku tak biasa menolak.

Tetiba je, tak sempat Atuk nak bagi warning, aku terus tolak Atuk kat lantai yang tak rata tu. Apa lagi, Atuk pun terjatuhlah… Terjelopok jatuh tas lantai marmar nan putih tu… Orang kiri kanan tengok aku semacam je. Semua orang tengok aku macam aku salah. Hakikatnya memang pun kan?

TINGGAL KENANGAN

Namun, semua iu hanya tinggal kenangan… Atuk pergi dijemput Ilahi tanggal 31 Mei 2009 yang lalu jam 8:30 pagi. Pemergiannya tak kami duga, dalam keadaan tak sakit apa-apa, dalam keadaan sungguh tenang.

Alfatihah

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.