Telur di Hujung Tanduk

May 29, 2009 at 11:14 pm | Posted in Imtihan, Renungan | 2 Comments

Berlalu sudah peperiksaan pertengahan tahun 2009. Bermakna, aku masih berpeluang hanya setengah tahun untuk berjihad mendepani SPM. Soalan lazim lepas exam, “Tadi, susah tak?”

Jawapanku:

“Ibarat telur dihujung tanduk…” Takpe… takpe… Nanti kita harap kertas tiga dapat sambutkan telur tu kalau-kalau dia terjatuh…” Sedihnya, selesai jawab kertas tiga, baru perasan, kertas tiga tu bocor pulak…

Kita perlu "dilanyak" dahulu baru boleh berjaya... Cam Abg Zari kena lanyak ngan budak-budak nih...

Kita perlu "dilanyak" dahulu baru boleh berjaya... Cam Abg Zari kena lanyak ngan budak-budak nih...

Cerita mengenai imtihan kali ini, banyak yang mengujakan. Ada hari yang kurasakan riang sekali, ada hari yang kurasakan kesedihan datang menimpa-nimpa. Kecewaan, kegusaran, kesedihan, dan kegembiraan, mewarnai kehidupanku secara berselang seli. Ya, semuanya mendidikku ke arah kedewasaan!

Teringat tatkala malam yang kulalui setelah berakhirnya peperiksaan Biology. Esoknya Physics. Tapi sayang seribu kali sayang, aku dah terlalu “penat” untuk belajar setelah dilanda kecewa yang bertimpa-timpa tatkala menjawab subjek Biology tadi. Bagi menghilangkan rasa tersebut, selesai Asar, aku meluru ke arah katilku dan terus berlayar ke alam mimpi.

Tidur punya tidur, lepas solat Maghrib aku tidur lagi. Dahsyatkan? Lama-lama, dalam pukul 10 malam baru aku terjaga. Solat Isya’. Kemudian, aku mengikut abah mengambil mak di Terminal Putra. Selesai semua aktiviti bersama keluarga, aku pun berhajat untuk sambung pelayaranku di alam mimpi. Tup tap tup tap, aku tak leh nak tidur! Mataku terasa sangat segar.

Yang peliknya, aku pula naik tension sebab tak tidur-tidur lagi. Jam sudah menunjukkan pukul 2:30 pagi. Macammana ni kalau esok waktu exam mengantuk? Nak belajar lagilah tak boleh sebab otak tengah tension memikir ke lain. Lama-lama, hampir pukul 3:30 pagi barulah aku terlelap. Waaaa, puas bergolek-golek….

Lepas habis Physics, aku berazam tak mahu tidur petang dah takut-takut malam nanti tak boleh lelap lagi. Pengalaman semalam cukup menyakitkan. Apa lagi, dalam mamai-mamai, aku selak buku Chemistry, entah apa entah yang kubaca, akhirnya terlelap juga. Tapi Alhamdulillah, malam tersebut aku boleh tidur dengan mudahnya. =)

Kesimpulannya, peperiksaan sememangnya ibarat mimpi ngeri bagi pelajar yang “segalanya hendak dihadam/dibaca/dicerna/dihafal tatkala malam periksa” sepertiku. Ibrahnya, ayuhlah kita sama-sama bersedia dengan lebih awal untuk trial ni. Penting uh untuk melayakkan diri ke Persijilan DQ. Ingat, belajar ini merupakan salah satu cabang jihad. Dan Allah tidaklah memberi kejayaan tersebut tanpa adanya persiapan dari kita. Ingat, Rasulullah berjihad pun penuh berstrategi. Kita, apa lagi? Ayuh, gandakan strategi!!!

p/s: Target cuti kali ini, aku nak cuba habiskan mencatat segala pengalamanku tatkala mengerjakan umrah yang lalu. Kena buat. Kena buat. Takut nanti terlupa… Ya Allah, permudahkanlah aku…

2 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Tumpang ziarah. Tolong tanyakan adik anti, selasa , rabu, sabtu boleh tak dia datang saringan catur di kelas 5 salman al-farisi? Jawapan segera diperlukan !

  2. Izzal,
    InsyaAllah ana dah bgtau dia. Tapi Selasa tak tau lagi. Kami kat kampung memandangkan Atuk baru sangat meninggal dunia. Utk tahu lanjut, baca latest entry. Syukran…


Leave a Reply

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

