Telur di Hujung Tanduk

May 29, 2009 at 11:14 pm | Posted in Imtihan, Renungan | 2 Comments

Berlalu sudah peperiksaan pertengahan tahun 2009. Bermakna, aku masih berpeluang hanya setengah tahun untuk berjihad mendepani SPM. Soalan lazim lepas exam, “Tadi, susah tak?”

Jawapanku:

“Ibarat telur dihujung tanduk…” Takpe… takpe… Nanti kita harap kertas tiga dapat sambutkan telur tu kalau-kalau dia terjatuh…” Sedihnya, selesai jawab kertas tiga, baru perasan, kertas tiga tu bocor pulak…

Kita perlu "dilanyak" dahulu baru boleh berjaya... Cam Abg Zari kena lanyak ngan budak-budak nih...

Kita perlu "dilanyak" dahulu baru boleh berjaya... Cam Abg Zari kena lanyak ngan budak-budak nih...

Cerita mengenai imtihan kali ini, banyak yang mengujakan. Ada hari yang kurasakan riang sekali, ada hari yang kurasakan kesedihan datang menimpa-nimpa. Kecewaan, kegusaran, kesedihan, dan kegembiraan, mewarnai kehidupanku secara berselang seli. Ya, semuanya mendidikku ke arah kedewasaan!

Teringat tatkala malam yang kulalui setelah berakhirnya peperiksaan Biology. Esoknya Physics. Tapi sayang seribu kali sayang, aku dah terlalu “penat” untuk belajar setelah dilanda kecewa yang bertimpa-timpa tatkala menjawab subjek Biology tadi. Bagi menghilangkan rasa tersebut, selesai Asar, aku meluru ke arah katilku dan terus berlayar ke alam mimpi.

Tidur punya tidur, lepas solat Maghrib aku tidur lagi. Dahsyatkan? Lama-lama, dalam pukul 10 malam baru aku terjaga. Solat Isya’. Kemudian, aku mengikut abah mengambil mak di Terminal Putra. Selesai semua aktiviti bersama keluarga, aku pun berhajat untuk sambung pelayaranku di alam mimpi. Tup tap tup tap, aku tak leh nak tidur! Mataku terasa sangat segar.

Yang peliknya, aku pula naik tension sebab tak tidur-tidur lagi. Jam sudah menunjukkan pukul 2:30 pagi. Macammana ni kalau esok waktu exam mengantuk? Nak belajar lagilah tak boleh sebab otak tengah tension memikir ke lain. Lama-lama, hampir pukul 3:30 pagi barulah aku terlelap. Waaaa, puas bergolek-golek….

Lepas habis Physics, aku berazam tak mahu tidur petang dah takut-takut malam nanti tak boleh lelap lagi. Pengalaman semalam cukup menyakitkan. Apa lagi, dalam mamai-mamai, aku selak buku Chemistry, entah apa entah yang kubaca, akhirnya terlelap juga. Tapi Alhamdulillah, malam tersebut aku boleh tidur dengan mudahnya. =)

Kesimpulannya, peperiksaan sememangnya ibarat mimpi ngeri bagi pelajar yang “segalanya hendak dihadam/dibaca/dicerna/dihafal tatkala malam periksa” sepertiku. Ibrahnya, ayuhlah kita sama-sama bersedia dengan lebih awal untuk trial ni. Penting uh untuk melayakkan diri ke Persijilan DQ. Ingat, belajar ini merupakan salah satu cabang jihad. Dan Allah tidaklah memberi kejayaan tersebut tanpa adanya persiapan dari kita. Ingat, Rasulullah berjihad pun penuh berstrategi. Kita, apa lagi? Ayuh, gandakan strategi!!!

p/s: Target cuti kali ini, aku nak cuba habiskan mencatat segala pengalamanku tatkala mengerjakan umrah yang lalu. Kena buat. Kena buat. Takut nanti terlupa… Ya Allah, permudahkanlah aku…

Alkisahnya Jari Bertuah

May 14, 2009 at 8:23 pm | Posted in Citra Kehidupan, Ikhwanul Fifteen, Imtihan, Sekolahku | 1 Comment

Tragis. Kelakar. Bercampur baur. Tak terbayang oleh kata-kata.

Hari ini, selesai sahaja berusrah secara solo dengan adik-adik form 2 tanpa kehadiran Nabilah, aku naik semula mendaki tangga menuju ke destinasi idamanku, 5 Saad Abi Waqas. Sampai sahaja di tingkas atas, nampak kelibat Us Hasni mundar mandir.

Wah, Us nampak macam tengah free je. Bolehlah tanya Add Maths kat Ustaz…

Begitu detik hatiku. Namun, letih mendaki tangga menyebabkan aku mengambil keputusan untuk berehat dalam kelas. Lagipun kelas sejuk.

Malangnya, dalam kelas semua banin. Seorang banat pun tak ada. Nak masuk ke dalam, malu pula. Nanti fitnah berleluasa. Tapi, buku Add Maths perlu diambil dalam beg… Nak tak nak, aku masuk ke dalam kelas seorang diri semata-mata kerana mahu mengambil kitab Add Maths kecintaan.

Keluar sahaja daripada kelas, aku meletakkan tanganku di birai pintu sambil mataku liar mencari-cari kasutku. Bukan tak biasa pelajar kelas kami meletakkan tangan di situ. Tapi, dengan izin Allah, nak dijadikan cerita…

Tiga jariku yang kuletakkan di birai pintu tersebut terkepit tatkala banin menutup pintu tersebut. Mula-mula, aku merasa jariku sakit. Otakku terkejut. Lima enam saat kemudian, baru aku terperasan yang jariku terkepit pada pintu tersebut. Wah, sakitnya tak boleh tahan. Suara nak cakap minta banin tersebut tolong bukakan balik pintu tersebut semacam tidak terkeluar. Suaraku lirih sekali.

Dalam masa kurang seminit, baru ada terperasan yang tanganku tersepit. Cepat-cepat pintu dibuka. Banin tersebut terkejut. Perkataan maaf bertali arus diucap. Aku hanya mampu mengangguk. Ah, kalian tak salah. Dah Allah yang takdirkan!

Mula-mula, aku hanya mampu memegang erat tanganku. Darah yang memancut keluar kuhalakan ke lantai. Tanpa dapat dikawal, air mataku mengalir sama. Laju seperti aliran darahku. Tak tahulah mengapa, nak kata sakit sangat, tak pastilah sangat ke tak. Reflex action kot…

Aku mengambil keputusan, pergi ke bilik guru jumpa mana-mana cikgu minta ubat gamat. Sebelum tu, air mata dikesat dahulu. Takut nanti malu…

Kat bawah, terjumpa Cg Wasitah. Minyak gamat diminta. Cikgu bagi dengan plaster-plaster sekali. Tengku tolong sapukan dan balutkan. Sedih tengok kukuku yang kurasa memang akan tertanggal itu.

Lepas itu, aku kembali semula ke 5 Saad. Tidak ada orang. Yang ada hanya aku. Ada baki soalan Mod Maths yang tak habis kulangsaikan tatkala kelas tadi. Almaklumlah banyak bermain. Buat kertas satu yang bulat-bulat tu, aku terasa amat perit tatkala mahu memegang pensel. Waaa, sakit juga ya! Alah, belasahlah! Soalan ini perlu dilangsaikan juga.

Tatkala itu, suasana kurasakan begitu syahdu. Tiba-tiba, air mataku mengalir. Aku teringat akan imtihan yang bakal dihadapi. Sedihnya kalau susah nak tulis… Maknanya, sebelum exam, tidak bolehlah nak wat nota lakar-lakar tu. (Sebelum ini tak buat pun!) Lebih teruk kalau melarat ke waktu periksa. Dahlah mula-mula BM. Subjek BM yang Banyak Menulis (BM!)

Tapi, aku terfikir. Bagaimana dengan kanak-kanak Palestin sana? Tangan, terkepit ni tak ada masalah lah! Kena bom lagi. Lagilah tak boleh menulis. Kenapa aku mesti merungut? Kenapa mereka di sana tak merungut? Kenapa aku baru terasa dan menghargai akan nikmat jari kurniaan Allah ini tatkala Allah telah menariknya daripadaku? Ini baru sahaja ujian kecil yang Allah berikan. Itu pun tak tahan?

Soalan yang jawapannya harus kufikirkan dan kemuhasabahkan!

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.