Ukhuwwah Fillah Itu Indah

January 25, 2009 at 3:04 am | Posted in Citra Kehidupan, Ikhwanul Fifteen, Renungan | Leave a comment

KES 1: TAK BAWA BUKU TEKS PSI

Pagi Rabu, kelam kabut saya dibuatnya.
Apa taknya, tertinggal buku teks Pendidikan Syariaah Islamiyyah (PSI). Bukan sengaja, tertinggal atas katil. Hehehe, kira sengaja lah tu… Biasa tak gelabah pun kalau tertinggal buku. Tapi bila Us Hasnan bagi warning kalau siapa-siapa yang tertinggal buku akan dihalau keluar, rasa gerun tu tetap ada!

Meraban mencari buku. Tanya Kak Bi, kelas 5 Salman, ada PSI tak hari ini. Katanya ada. Alhamdulillah…

Tapi bila ye? Lepas Zohor… Aduh, nape serentak pula dengan kelas kecintaan saya ni?

KAK BI: Lina terlupa bawa buku ke?
SAYA: Haah… Kalau tak ada buku nanti ustaz halau…
KAK BI: Tak pe. Lina pinjam lah buku Kak Rubi dulu… Ustazah Zaimah tak halau kalau tak ada buku.

Terkedu saya mendengar. Sanggup Kak Rubi resikokan diri semata-mata tak nak saya kena halau keluar kelas. Nak berderai air mata saya mendengar cadangan Kak Rubi tu. Takpelah, ana cuba tanya kelas 5 Suhaib dulu. Mana tahu, nasib saya baik…
Alhamdulillah, ada rezeki saya. Buku Nah menjadi mangsa saya. Syukran Nah…

Sayang Kak Rubi…

KES 2: BEKAL SAYA

Saya suka bawa bekal ke sekolah. Biasa tak terjadi macam ni. Tapi ntah kenapa, hari tu tiba-tiba terjadi.
Saya bawa bekal ke kelas 5 Suhaib sebab kelas Biologi di kelas tersebut. Buku, botol air, termasuklah bekal saya heret ke kelas tersebut. Bekal tersebut tak jadi makan sebab perut dah kenyang diisi oleh ayam panggang yang dibeli oleh Abg Sarep.
Malang tak berbau, saya tertinggal bekal tersebut di kelas 5 Suhaib atas meja Ili dan Nah. Lagi malang lagi, beruk lak datang main-main dengan bekal tersebut. Habis sepah meja Ili dan Nah dengan spaghetti tu. Kasihan pula dengar Ili dan Nah kena kemas.
Esoknya, Ili dan Nah merajuk dengan saya. Tapi, rajuknya tak lama. Petang sebelum saya balik, saya minta maaf dengan Ili. Nah tak sempat. Ili okay je. Saya lak syahdu terlebih. Kira-kiranya, bertakunglah juga manik-manik jernih di kolam mataku ini.

Sayang Ili, sayang Nah…

KESIMPULANNYA

Kepada sahabat-sahabat semua yang bakal saya tinggalkan selama dua minggu, ketahuilah, saya sayang antunna semua. Hangat belaian ukhuwwah tersebut akan kekal di ingatan dan menjadi pedoman sampai bila-bila, InsyaAllah.

Tegurlah diri saya ini setiap kali saya buat kesalahan. Saya tak mampu nak jaga iman yang disemai ini dengan baik andai tiada kalian yang menegur, memberi motivasi, dan menyedarkan saya untuk bangkit kembali tatkala saya tersilap langkah.

Leave a Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

