Malas yang membinasakan

November 16, 2008 at 8:27 am | Posted in Citra Kehidupan, Renungan | 3 Comments
Tags: ,

Alhamdulillah, semalam aku dapat mengikuti dengan jayanya motivasi anjuran Kelab Kelas Tingkatan 4, walaupun hakikatnya semalam aku diuji Allah dengan pening kepala… Banyak manfaat yang diperoleh, walaupun tak semuanya aku rasa mampu diterjemahkan dalam kehidupan seharianku! Almaklumlah, nak belajar 6 jam sehari, banyak aralnya. Study group? Agak payah memandangkan kehidupanku sendiri kurang terurus, hatta hendak membuat homework pun kadang-kadang tak cukup masa!

Apabila ditanya oleh Dr Abdol Aziz tentang siapa mempunyai masalah malas, aku berdiri, mengakui bahawa aku sememangnya berpenyakit malas. Aku lihat ramai sahabat-sahabatku turut berdiri, kecuali beberapa orang yang Allah memberinya bebas daripada penyakit malas ini.

Buanglah sikap malas yang membinasakan...

Buanglah sikap malas yang membinasakan...

Memang tidak dapat disangkal lagi, aku sememangnya kurang rajin. Banyaklah contohnya dalam kehidupanku. Malas nak iadah, malas nak belajar, malas nak buat homework, malas nak update blog, dan lagi teruk, setiap hari dok tertunggu-tunggu, bilalah hari Sabtu dan Ahad, sebab malas nak ke sekolah! Subhanallah, ighfirli ya Allah…

Kata Dr Aziz, orang malas tak layak hidup. Aiseh…

Kata tah siapa tah, orang yang malas ni, macam mana nak masuk syurga Allah, dah malas nak buat ibadah… Astaghfirullah…

Ada orang lain kata, orang yang malas ni, memang pengikut setia syaitan, sebab bila syaitan kata jadilah malas, kita pun ikut sama jadi malas… Ighfirli ya rabbi…

Allah kata, siapa yang dirikan solat (maksudnya sekali dengan ibadah-ibadah lain lah) dengan malas, mereka merupakan orang munafik. (Rujuk muka surat terakhir juzu’ 5, Surah an-Nisaa’) Ingat, orang munafik merupakan penghuni neraka paling bawah sekali. Ya Allah, peliharalah diriku…

Huh, dahsyat sekali balasan buat orang malas ni! Maka, janganlah kita jadi malas. Selalulah memohon daripada Allah agar dijauhkan daripada penyakit malas ini.

Allah, peliharalah diriku daripada sifat malas yang menghancurkan ini...

Allah, peliharalah diriku daripada sifat malas yang menghancurkan ini...

Allah, peliharalah diriku daripada sifat malas yang membinasakan ini. Doronglah diriku supaya aku malas hendak membuat dosa, malas hendak melakukan kemungkaran, malas untuk menggelumangkan diriku dengan maksiat. Amin…

3 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. alamak,malas taklayak hidup? errr.

  2. Dena, jom mati sama2… hehehe…
    Macamlah banyak benor amal…
    Gapo mung xdtg motivasi tu?

  3. haha senang je kalau nak mati yang bermakna,pergi perang jom. huaha ;D tulah,sedih jgk tak dpt pergi.org2 rumah ana ni ‘rajin’ sgt nak hanta ana. -_-


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: