Setelah 14 Hari…

September 14, 2008 at 1:56 am | Posted in Cetusan Pemikiran, Citra Kehidupan, Renungan | 5 Comments
Tags: ,

Setelah 14 hari Ramadhan berlalu, aku terkedu seketika.

Sedih kerana mengenangkan bahawa hampir 16 hari lagi aku akan melepaskan pemergian bulan yang penuh dengan kerahmatan ini.

Gembira kerana tatkala menjelang yaumul eid nanti, aku akan ketemu dengan saudara-maraku yang sudah lama tidak kujumpa.

Berdebar kerana memikirkan berjayakah aku menemukan diriku ini dalam keadaan beribadah kepada Allah tatkala malam Lailatul Qadr yang bakal menjelma.

Takut seandainya aku melepaskan Ramadhan kali ini dalam keadaan aku tidak mendapat sebarang keampunan dan rahmah daripada Allah.

Berjayakah aku memastikan Ramadhan kali ini adalah lebih baik daripada Ramadhan yang sebelum ini? Entahlah. Sukar untuk kujawab buat masa ini.

UPIN DAN IPIN

Sungguh ceria dan riang... Kehidupan fitrah yang tak tercalit dek masalah!
Sungguh ceria dan riang… Kehidupan fitrah yang tak tercalit dek masalah!

Ramadhan kali ini turut diceriakan dengan kedatangan kartun Upin dan Ipin yang benar-benar mencuit perasaanku. Seronok rasanya melihat kartun yang sangat comel ini. Mesej yang hendak disampaikan bisa mengetuk sanubariku.

Perasaan terharu, seronok, dan gembira bercampur-baur dalam sanubariku tatkala melihat gelagat Upin dan Ipin – yang melambangkan kehidupan fitrah kanak-kanak yang jauh daripada sebarang dosa, kefasadan, dan lambakan masalah. Masih teringat saat-saat aku melalui Ramadhan sewaktu aku kecil-kecil dahulu, hampir sepuluh tahun yang lalu. Ramadhan kulalui dengan sangat tenang. Yang menjadi masalah buatku hanyalah untuk menahan diri daripada makan dan minum pada waktu siang.

Namun, sekarang ini, keadaan sudah jauh berubah. Aku meningkat dewasa. Menahan diri daripada makan dan minum pada waktu siang sudah tidak menjadi halanganku yang utama. Yang menghalangku untuk mencapai takah “puasa yang mabrur” ialah sikapku. Aku terpaksa berusaha sekeras daya untuk tidak mengumpat, berbual kosong, menyakitkan hati insan-insan lain, dan segala kekhilafan yang lain.

Wajah-wajah aku tatkala masih fitrah. Gambar ini diambil lebih kuran 10 tahun yang lalu...
Wajah-wajah aku tatkala masih fitrah. Gambar ini diambil lebih kurang 10 tahun yang lalu…
Masa dengan adik kat Bukit Bendera
Masa dengan adik kat Bukit Bendera

Kalau dahulu, sewaktu masih fitrah, aku melalui Ramadhan dengan penuh keceriaan. Kemuncak keceriaanku ialah ketika berbuka, ataupun tatkala mengikut mak dan abah ke Bazar Ramadhan. Fikiranku sentiasa tenang, tidak pernah dilanda masalah memanjang. Namun, sekarang ini, Ramadhan bukan lagi 100% keceriaan. Masalah demi masalah datang silih berganti. Melihat dari rukyah positif, masalah-masalah ini kelak mendewasakanku. Namun, seperti biasa, hendak bergerak ke arah dewasa itu pahit. 1001 kesabaran sememangnya diperlukan, dan aku perlu berusaha bersungguh-sungguh bagi mencapai takah kesabaran yang diperlukan ini.

Ramadhan datang dan pergi. Ramadhan akan datang tidak semestinya menjadi milikku. Entah ditakdirkan tuhan, aku pergi dahulu sebelum berupaya melihat anak bulan Ramadhan akan datang. Oleh itu, wahai diri, berusahalah semaksimanya demi memaknakan Ramadhan ini, agar aku berjaya menjadikan bulan Ramadhan ini bulan rahmah, maghfirah, dan pelepasan daripada naar….

5 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. hehehehehe comel ! azhari kurus keding lg waktu uh,huaha.btw lina.link blog ana😉 syukran

  2. lina oh lina. baju sama sefashion dengan adik yea?? dahla baju Penang Hill. You guys muka cam happy je🙂

  3. Ceh… ada gaya cam anak cina tulen tak? Hahaha… baju tu mak ana beli sebab sebelum naik kereta kabel tu adik ana jatuh masuk dalam lecak… Jadi mak ana pun beli baju baru…
    Ana pun menempek sama. Dan2 lah lepas tu tuka baju…:)

  4. wah.azhari comel!

  5. Sebab ikut kakak dia… padan la comel… btol tak? Hehehe…🙂


Leave a Reply

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

