Mereka Pun Manusia!

July 19, 2008 at 12:09 am | Posted in Citra Kehidupan, Renungan | 3 Comments
Tags: ,

Jumaat. Hari ini sememangnya merupakan hari yang teramat panjang dan berat buatku! Mana taknya, setelah lima hari straight bertungkus lumus ke sekolah, otak pun mula jadi tepu. Mata pun asyik-asyik kuyu. Subahanallah, kenapalah teruk sangat sikap diriku terhadap ilmu! Astaghfirullah…

Hari ini juga hari yang sangat bersejarah kepadaku. Apa taknya, setelah lama aku berhajat hendak berjumpa dengan Kak Fatimah Syarhaa, penulis novel islami terkenal di Malaysia – Tautan Hati dan Syabab,  barulah hari ini aku dapat bertemu dengan insan yang sangat-sangat kuhormati ini. Terima kasih Cikgu Sakinah kerana berjaya mempertemukanku dengan beliau. Menguruskan Program Jumaat bagi banat, Kak Fatimah Syarhaa, yang lebih mesra dipanggil dengan Kak Haa, telah berkongsi sedikit ilmu mengenai Istihadah dan Haid. Subhanallah, rupa-rupanya masih banyak lagi ilmu-ilmu Allah yang masih ku tidak tahu!

Namun, apa yang menyedihkan, setelah tamat sesi kuliah tersebut, aku terus berjalan bersama dengan seorang sahabtku untuk mengambil kasut kami. Kebetulan, terdapat kira-kira tiga orang pekerja Indonesia yang sedang bertungkus-lumus menyiapkan surau kami sedang lepak di situ. Sahabatku ini terus mencebik lalu berbisik kepadaku, “Lina, takut lah ana nak ambil kasut tu. Dah la ada pekerja-pekerja Endon kat situ!”

Dengan nada terkejut, aku terus menjawab, “Isy, tak baik cakap macam tu. Dia pun manusia juga. Dan tak ada yang jijiknya dorang tu, mereka cari rezeki halal…”

Dalam hatiku, aku sungguh sedih dan terharu. Mengapa masih ada antara kita yang bersikap prejudis sedemikian? Bukankah mereka juga manusia yang berjuang keras menceri rezeki secara halal untuk sama-sama hidup di dunia ini? Tanpa mereka yang berjerih payah menyiapkan surau ini, tidak akan kita nikmati nikmat solat dalam surau serba indah ini.

Jadi, jangan sesekali memperlekehkan serta memandang serong terhadap mereka. Mereka pun manusia!

3 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Salam. Mungkin sahabat anti tu cuma berwaspada. Tak salah berwaspada. Cuma cara dia meluahkannnya agak tidak sopan. Sikap berterus-terang sesama sahabat amat dituntut. Alhamdulillah, anti dah pun cakap direct pada dia.

  2. alhamdulillah, makasih ya atas wejangan dan pencerahannya, ternyata di dunia ini kita itu tidak ada bedanya kita itu rupanya sama dihadapan Allah, namun hanya amal dan ibadah kita yang dapat meninggikan derajat kita di hadapan-Nya.

  3. Kak Haa kawin next week..!! Kita kene conduct program Jumaat. Hadith..!! Jom hafal..!!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: