Syukran Muallimah!

July 15, 2008 at 6:44 pm | Posted in Citra Kehidupan, Renungan, Sekolahku | Leave a comment
Tags: ,

Upacara Perhimpunan Mingguan Sekolah kulalui dengan rasa mengantuk yang teramat sangat. Macam mana tak mengantuk, hampir sepanjang hari Ahad asyik bergulat dengan kerja rumah yang tidak berkesudahan! Hemm, walaupun dah jerih siapkan, tapi banyak je kerja rumah yang masih belum dilangsaikan. Antara yang paling liat, nota PQS. Macam mana nak siapkan, dah hampir berbulan-bulan tertangguh-tangguh! Tu la akibat kerja bertangguh. Padan muka…

Selesai perhimpunan yang berjalan hampir sejam, (maksudnya sejam la aku tahan mengantuk ye!), aku bergerak malas-malas meninggalkan kawasan dataran yang menjadi tapak perhimpunan setelah memastikan kesemua sahabat seperjuanganku memakai pakaian seragam sekolah yang lengkap. Lucu rasanya melihat Banin terpaksa bersurai lebih lambat memandangkan pemeriksaan rambut dijalankan. Bercerita mengenai pemeriksaan rambut, pasti ada sajalah yang rambutnya terlebih had yang ditetapkan sehingga terpaksa dikerat di sekolah!

Sedang aku sibuk memerhatikan keadaan sekeliling, pandanganku terarah ke arah seorang insan yang baru melangkah keluar dari pejabat sekolah. Jauh di sudut hati, aku semacam kenal siapakah gerangan insan tersebut. Namun, bagi mengelakkan aku “termalu”, aku hanya menyimpan perasaan hairan itu dalam hati. Aku terus membiasakan diri berjalan mendekati insan tersebut, manalah tahu, beliau turut mengenaliku! Ceewahh!

Tiba-tiba, aku terasa agar bahuku disapa lembut.

Insan tersebut: Eh, ni Azlina ke? Ingat tak muallimah?

Aku: Ya Allah, ingat! Ni Muallimah Mukrimah ye? Yang ajar ana English waktu ana darjah 2 dulu ye?

Mlmh: Iya. Besar dah anti sekarang. Tingkatan berapa?

Aku: Tingkatan 4…

Mlmh: 4 apa?

Aku: 4 Salahuddin. Napa? Muallimah ajar ana ke?

Mlmh: Ye kot… Ganti Cikgu Mardiana ajar PSI…

Subhanallah. Aku terpana seketika apabila mengingati kajadian itu. Sungguh, para guru tetap akan mengingati anak muridnya sampai bila-bila. Hatta, walaupun anak muridnya yang suatu ketika dahulu disantuninya sewaktu mereka kecil, sudah besar panjang, tetap akan dikenali. Murninya hati seorang guru.

Syukran Muallimah!

Leave a Comment »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: