Wanita, Engkaukah Mujahidah?

November 6, 2007 at 10:17 pm | Posted in Citra Kehidupan, Renungan | 3 Comments

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Muslimah Solehah

Sopan itu Indah

Hari ini, aku tidak berhasrat untuk menulis panjang-panjang, namun cukuplah beberapa perkataan sebagai renungan. Kali ini, aku berhasrat untuk mengambil sebahagian pesanan Sheikh Ali Tantawi, seorang ulama’ Mesir yang tersohor, yang ditujukan kepada para muslimah di seluruh dunia, terutamanya kepada para remaja muslimah yang kian runtuh akhlaknya ini.

“Wahai puteriku, pintu pemulihan ada di hadapanmu. Kunci pintu itu ada di tanganmu. Jika engkau meyakininya dan engkau berusaha untuk memasuki pintu itu, maka keadaan akan berubah dan menjadi baik.

Engkau benar puteriku, bahawa kaum lelakilah yang mula-mula melangkah menempuh jalan dosa, bukan wanita. Tetapi ingat, bahawa tanpa kerelaanmu dan tanpa kelunakan sikapmu, mereka tidak akan berkeras melangkah maju. Engkaulah yang membuka pintu kepadanya untuk masuk.

Engkau berkata kepada pencuri: “Silakan masuk”.. dan setelah kecurian barulah tersedar. Ketika itu barulah engkau berteriak .. “Tolong.. tolong.. aku kecurian.”

Seandainya engkau tahu bahawa lelaki itu serigala dan engkau adalah kambing, pasti engkau akan berhati-hati dan sentiasa menjaga diri seperti waspadanya seorang yang kikir terhadap pencuri.

Jika yang dikehendaki oleh serigala dari kambing adalah dagingnya, maka yang diingini oleh seorang lelaki adalah lebih dari itu. Lelaki menginginkan lebih dari sekadar daging kambing.. Dan bagimu lebih buruk daripada kematian kambing itu.

Lelaki mengkehendaki yang paling berharga darimu… iaitu harga diri dan kehormatanmu. Nasib seorang gadis yang diragut kehormatannya lebih menyedihkan daripada nasib seekor kambing yang dimakan serigala.

Wahai puteriku.. demi Allah, apa yang dikhayalkan oleh pemuda ketika dia melihat gadis ialah gadis itu telanjang dihadapannya tanpa pakaian.

Aku bersumpah lagi: “Demi Allah, jangan percaya terhadap kata-kata sebahagian lelaki, bahawa mereka memandangmu kerana akhlak dan adab. Berbicara denganmu seperti seorang sahabat dan apabila mencintaimu hanyalah sebagai teman akrab”. Bohong..bohong.. bohong..Demi Allah dia berbohong. Seandainya engkau mendengar sendiri perbualan di antara mereka, pasti engkau akan takut dan ngeri.

Tidak akan ada seorang pemuda melontarkan senyumannya kepadamu, berbicara dengan lembut dan merayu, memberikan bantuan dan layanan kepadamu, kecuali akan ada maksud-maksud tertentu. Setidak-tidaknya isyarat awal bagi dirinya bahawa itu adalah langkah awal.

Apakah sesudah itu wahai puteriku?

Renungkanlah!”

Semoga pesanan Sheikh Ali Tantawi ini akan kita hayati sepenuhnya maksudnya, seterusnya mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian. Pesanan yang diberikan ini persis pesanan seorang ayah kepada anak perempuannya dan pesanan seorang datuk yang wara’ kepada cucunya yang masih kecil-penuh kasih sayang. Pesanan ini tentunya dibut berdasarkan pengamatan beliau terhadap muslimah sekarang ini yang sudah seolah-olah hidup dalam kecelaruan yang tidak berpenghujung. Hayatilah pesanan ini seadanya.

Sememangnya aku mengakui bahawa kehidupan dalam era globalisasi ini amat mencabar bagi sebahagian muslimah. Kadang-kadang, kehendak nafsu kita sering bercanggah dengan tuntutan syara’. Sememangnya kehidupan dalam arus kemodenan ini memerlukan sejuta pengorbanan, dan sebagai seorang muslim, kita perlu berkorban apa-apa sahaja demi ad-Din yang tercinta!

Rasulullah pernah bersabda,

“Dunia ini perhiasan, dan seindah-indah perhiasan ialah wanita yang solehah”

Wassalam…

3 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. cantik blog dan tulisan ini. teruskan. Banyak menfaatnya. Teruskan perjuangan agar dpt abadikan islam ini semampu mungkin …

  2. mintak izin kongsi..

  3. allahuakbar.terima kasih untuk peringatanđŸ™‚
    diri dah sedikit tersungkur.insyaallah kuat kan hati untuk kembali menjadi mujahidah.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: