Antara Manakala dengan Mana Colour…

October 27, 2007 at 7:23 am | Posted in Citra Kehidupan, Usrati | 2 Comments

Salam semua…

Semalam, ketika kami sekeluarga sedang makan malam bersama-sama, adikku Azhari telah bertanya kepadaku satu soalan yang bunyinya lebih kurang begini…

“Kak Lina, muallimah Azhari kan tak bagi guna perkataan manakala dalam peperiksaan. Katanya salah… Kenapa ah?”

Aku yang sedang enak menikmati santapan makan malam hanya mendengar soalan itu samar-samar sahaja. Tanpa usul periksa, aku terus menjawab dengan penuh keyakinan, “entahlah, mana Kak Lina tau korang. Kalau kitorang, boleh je pakai colour pencil. Asal jangan pakai warna merah sudah la…”

Tatkala aku menjawab soalan itu sebegitu, semua mata memandang ke arahku dengan penuh tanda tanya. Emak, Abah, dan Azhari saling berpandangan. Aku yang sedang enak menyantap makanan terus makan dengan tenang. Memang “peel” ku kalau berhadapan dengan makanan… Semua sudah tidak kuambil pusing lagi! Emak kelihatan benar-benar terkejut dengan jawapanku. Beliau terus bertanya kepadaku dengan nada hairan,”apasal tiba-tiba warna-warna pulak nih? Cuba Azhari ulang balik soalan. Dengar elok-elok.”

Aku yang sedang “tekun” menjamu selera benar-benar tidak memahami apa yang sedang berlaku. “Kenapa nak kena ulang soalan? Betul lah apa yang kujawab. Warna merah memang tak boleh pakai dalam peperiksaan sebab cikgu-cikgu menanda dengan pen merah. Nanti terkeliru,” desisku dalam hati.

“Orang cakap pasal manakala lah… MANAKALA… Bukan MANA COLOUR… Kenapa lah Kak Lina nih… Meraban entah ke mana,” tukas adikku.

Tidak lama selepas itu, barulah aku faham situasi yang berlaku. Semua ahli keluargaku menggelakkan ku. Aku pun tergelak sama bagi menghilangkan perasaan malu yang amat membara.

Itulah tabiatku kalau berhadapan dengan MAKANAN. Semua sudah tidak kupedulikan lagi! Apa-apalah… Pertanyaan ke, perbualan ke… Minta maaf je la… Susah hendak ku layan. Kita kena makan dengan penuh tumpuan… Barulah kesedapan makanan itu dapat dinikmati semaksimanya…

Ada sesiapa tak selain diriku yang menghadapi masalah ini? Terlalu khusyu’ kalau bab berdepan dengan makanan???

Wassalam…

2 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. emm.. harap2 nnt pandai la tu bezakan MANAKALA ngan MANA COLOUR

  2. ha..? nape jawab colour2 pensel ni? aik…x fahamla. kate, “manakala”. Yang nt faham “mana colour”. Tp, x dak kaitan dengan x leh guna pensel colur warna merah pon…


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

%d bloggers like this: